Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program Profilaktyczny
„Zdrowym być - to sportowo żyć”
W wychowaniu młodego człowieka istotną rolę odgrywa działalność profilaktyczna. Program profilaktyczny „Zdrowym być – to sportowo żyć” powstał w oparciu o potrzeby oraz możliwości uczestników obozu sportowego. Program ma charakter profilaktyki pierwszorzędowej, której celem jest promowanie zdrowego stylu życia i zapobieganie nałogom. Ważnym sprzymierzeńcem w działalności profilaktycznej jest sportowy charakter obozu.
Cele programu:
1. Uświadomienie roli emocji w życiu człowieka; rozpoznawanie oraz nazywanie uczuć pozytywnych i negatywnych;
2. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z napięciem pojawiającym się w sytuacjach trudnych;
3. Doskonalenie umiejętności porozumiewania się z innymi;
4. Dostarczenie podstawowych informacji na temat nałogów oraz ukazywanie zagrożeń, jakie niosą ze sobą uzależnienia;
5. Rozwijanie umiejętności asertywnego odmawiania w sytuacji nacisku grupy rówieśniczej;
6. Uświadomienie roli aktywności fizycznej w walce ze stresem i nałogami;
7. Wskazywanie sposobów racjonalnego spędzania czasu wolnego;
8. Promowanie zdrowego stylu życia i kształtowanie postaw prozdrowotnych;
9. Wzbudzenie odpowiedzialności za własne zdrowie;
Odbiorcy :
Program skierowany jest do dzieci ze szkoły podstawowej, trenujących piłkę ręczną w Klubie Sportowym. Na zajęciach dzieci będą miały okazję zdobyć wiedzę o nałogach i zagrożeniach jakie ze sobą niosą uzależnienia oraz rozwijać umiejętności asertywnego odmawiania w sytuacji presji grupy rówieśniczej. Ponadto mogą nauczyć się podejmowania właściwych decyzji związanych ze zdrowym stylem życia i kulturą fizyczną.
Sposób realizacji:
• zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem metod aktywnych
• projekcja filmu edukacyjnego
• pogadanki, rozmowy
• ćwiczenia grupowe
Czas trwania:
Program przewiduje 10 spotkań dla 3 grup po 1,5 godz. dla 60 uczestników obozu.
Przewidywane osiągnięcia:
➢ uczestnicy potrafią rozpoznawać oraz nazywać uczucia i emocje;
➢ znają właściwe sposoby rozładowania napięcia emocjonalnego;
➢ rozumieją znaczenie zasad prawidłowego porozumiewania się;
➢ mają świadomość zagrożeń jakie niosą ze sobą uzależnienia;
➢ potrafią zastosować odmowę w przypadku namawiania do spożycia alkoholu lub wypalenia papierosa;
➢ znają zasady zdrowego stylu życia.
Ewaluacja programu:
Opracowany program będzie poddany ewaluacji po zrealizowaniu przygotowanej tematyki. Wśród dzieci zostanie przeprowadzona ankieta mająca wykazać ich stopień zadowolenia z uczestnictwa w zajęciach warsztatowych. Uczniowie poproszeni zostaną również o przedstawienie najciekawszych ich zdaniem treści i form realizacji zajęć oraz tych, które były dla nich najmniej interesujące.
Literatura pomocnicza:
1. Kosińska E., Zachara B.: Profilaktyka pierwszorzędowa. Kraków, Wydawnictwo Rubikon, 2003
2. Chomczyńska – Miliszkiewicz M., Pankowska D.: Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej. Warszawa, WsiP, 2001
3. Stryniewicz B.: Spotkania w klasie szkolnej. Propozycje scenariuszy godzin wychowawczych. Kraków, „Impuls”, 2001
4. Cekiera Cz.: Ryzyko uzależnień. Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL, 2001
Tematyka i cele zajęć
|Tematyka |Cele zajęć |
| Poznajmy się. |1.Zapoznanie uczestników z ...