Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zespół Szkół Specjalnych Nr 10 w Szczecinie
Program
koła muzycznego
w gimnazjum specjalnym
„ Śpiewaj razem z nami ”
Opracowała : mgr Iwona Curyło
WSTĘP
Muzyka stanowi nieodłączny element życia człowieka . Ma znaczący wpływ na rozwój wielu jego sfer osobowości : emocjonalnej , poznawczej , społecznej , itd. Szczególnie na dzieci i młodzież potrafi oddziaływać aktywizująco . Śpiew , taniec , gra na instrumentach bardzo wpływa na rozwój emocji , a tym samym przyczynia się do wzrostu nauki . Przede wszystkim jednak muzyka , taniec i śpiew ma dawać uczniom radość , przyjemność i zadowolenie .
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program koła muzycznego „ Śpiewaj razem z nami ” uwzględnia ogólne wymagania podstawy programowej z muzyki do gimnazjum , a także plany pracy szkoły . W doborze repertuaru uwzględniono najważniejsze imprezy i uroczystości szkolne . Zakres treści dostosowany jest do możliwości intelektualnych oraz psychoruchowych uczniów . Program otwarty jest na zainteresowania uczniów , a jednocześnie dąży do ich pogłębiania i rozwoju . Jednak najważniejszym kryterium zajęć jest to , aby młodzież dobrze bawiła się przy muzyce . Śpiew i taniec dają możliwość odprężenia i czynnego wypoczynku.
WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU
Zajęcia koła muzycznego odbywają się systematycznie . Uczniowie spotykają się przez dwie godziny w tygodniu . Zajęcia odbywają się w sali wyposażonej w elektroniczny sprzęt audio z możliwością skorzystania z płyt CD z gotowymi akompaniamentami . Uczniowie posiadają uzdolnienia muzyczne i predyspozycje głosowe , ale przede wszystkim zamiłowanie , chęci i pasję do muzyki .
CELE GŁÓWNE
Rozwijanie zainteresowań muzycznych .
Zwiększanie zasobu wiedzy i umiejętności muzycznych .
Rozwijanie wrażliwości muzycznej .
Rozwijanie kreatywności i twórczych postaw .
Umożliwienie uczniom aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym szkoły i środowiska .
Poznanie utworów słynnych kompozytorów .
Kształcenie tożsamości narodowej .
CELE SZCZEGÓŁOWE
Poznawcze :
- poznanie wartościowej literatury wokalnej ,
- poznanie polskiej muzyki wokalnej i jej najwybitniejszych
przedstawicieli ,
- poznanie różnych typów piosenek ,
- dostarczenie informacji na temat higieny głosu ,
- pomaganie w odkrywaniu możliwości twórczych
Kształcące :
- kształcenie umiejętności zespołowego muzykowania ,
- kształcenie głosu i umiejętności posługiwania się nim ,
- rozwijanie inwencji ruchowych ,
- kształcenie słuchu ,
- kształcenie smaku artystycznego .
Wychowawcze :
- kształcenie odpowiedzialności za siebie i zespół ,
- wdrażanie do współdziałania w grupie ,
- uczenie wytrwałości w dążeniu do celu ,
- zachęcanie do aktywności artystycznej i kulturalnego wykorzystania czasu wolnego ,
- rozbudzanie więzi ze środowiskiem szkolnym i lokalnym ,
- dbałość o estetykę swojego wyglądu podczas występu .
Użytkowe :
- praca dla dobrego wizerunku szkoły ,
- dostarczenie radości ze wspólnego śpiewania ,
- dostarczanie pozytywnych przeżyć związanych z występami publicznymi,
- kształcenie aktywności społecznej przez udział w uroczystościach szkolnych , pozaszkolnych , konkursach , festiwalach muzycznych .
METODY PRACY
Nauka pieśni lub piosenki metodą ze słuchu .
Słuchanie piosenek i ich analiza .
Analiza własnych wykonań .
Nauka kroków tanecznych i układów choreograficznych metodą pokazu .
Gra na instrumentach – naśladownictwo .
FORMY PRACY
Śpiew ...