Dodaj publikację
Autor
Iwona Curyło
Data publikacji
2011-05-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
91

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program autorski koła muzycznego przeznaczony jest dla uczniów gimnazjum specjalnego.
 Pobierz (docx, 22,6 KB)

Podgląd treści

Zespół Szkół Specjalnych Nr 10 w Szczecinie

Program

koła muzycznego

w gimnazjum specjalnym

„ Śpiewaj razem z nami ”

Opracowała : mgr Iwona Curyło

WSTĘP

Muzyka stanowi nieodłączny element życia człowieka . Ma znaczący wpływ na rozwój wielu jego sfer osobowości : emocjonalnej , poznawczej , społecznej , itd. Szczególnie na dzieci i młodzież potrafi oddziaływać aktywizująco . Śpiew , taniec , gra na instrumentach bardzo wpływa na rozwój emocji , a tym samym przyczynia się do wzrostu nauki . Przede wszystkim jednak muzyka , taniec i śpiew ma dawać uczniom radość , przyjemność i zadowolenie .

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

Program koła muzycznego „ Śpiewaj razem z nami ” uwzględnia ogólne wymagania podstawy programowej z muzyki do gimnazjum , a także plany pracy szkoły . W doborze repertuaru uwzględniono najważniejsze imprezy i uroczystości szkolne . Zakres treści dostosowany jest do możliwości intelektualnych oraz psychoruchowych uczniów . Program otwarty jest na zainteresowania uczniów , a jednocześnie dąży do ich pogłębiania i rozwoju . Jednak najważniejszym kryterium zajęć jest to , aby młodzież dobrze bawiła się przy muzyce . Śpiew i taniec dają możliwość odprężenia i czynnego wypoczynku.

WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU

Zajęcia koła muzycznego odbywają się systematycznie . Uczniowie spotykają się przez dwie godziny w tygodniu . Zajęcia odbywają się w sali wyposażonej w elektroniczny sprzęt audio z możliwością skorzystania z płyt CD z gotowymi akompaniamentami . Uczniowie posiadają uzdolnienia muzyczne i predyspozycje głosowe , ale przede wszystkim zamiłowanie , chęci i pasję do muzyki .

CELE GŁÓWNE

Rozwijanie zainteresowań muzycznych .

Zwiększanie zasobu wiedzy i umiejętności muzycznych .

Rozwijanie wrażliwości muzycznej .

Rozwijanie kreatywności i twórczych postaw .

Umożliwienie uczniom aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym szkoły i środowiska .

Poznanie utworów słynnych kompozytorów .

Kształcenie tożsamości narodowej .

CELE SZCZEGÓŁOWE

Poznawcze :

- poznanie wartościowej literatury wokalnej ,

- poznanie polskiej muzyki wokalnej i jej najwybitniejszych

przedstawicieli ,

- poznanie różnych typów piosenek ,

- dostarczenie informacji na temat higieny głosu ,

- pomaganie w odkrywaniu możliwości twórczych

Kształcące :

- kształcenie umiejętności zespołowego muzykowania ,

- kształcenie głosu i umiejętności posługiwania się nim ,

- rozwijanie inwencji ruchowych ,

- kształcenie słuchu ,

- kształcenie smaku artystycznego .

Wychowawcze :

- kształcenie odpowiedzialności za siebie i zespół ,

- wdrażanie do współdziałania w grupie ,

- uczenie wytrwałości w dążeniu do celu ,

- zachęcanie do aktywności artystycznej i kulturalnego wykorzystania czasu wolnego ,

- rozbudzanie więzi ze środowiskiem szkolnym i lokalnym ,

- dbałość o estetykę swojego wyglądu podczas występu .

Użytkowe :

- praca dla dobrego wizerunku szkoły ,

- dostarczenie radości ze wspólnego śpiewania ,

- dostarczanie pozytywnych przeżyć związanych z występami publicznymi,

- kształcenie aktywności społecznej przez udział w uroczystościach szkolnych , pozaszkolnych , konkursach , festiwalach muzycznych .

METODY PRACY

Nauka pieśni lub piosenki metodą ze słuchu .

Słuchanie piosenek i ich analiza .

Analiza własnych wykonań .

Nauka kroków tanecznych i układów choreograficznych metodą pokazu .

Gra na instrumentach – naśladownictwo .

FORMY PRACY

Śpiew ...