Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Jak przygotować dziecko do nauki w klasie IV
szkoły podstawowej?
❖ Czym różni się nauka dziecka w klasach I-III od jego nauki w klasach IV-VI?
❖ Na czym polega nowa sytuacja ucznia w klasie IV?
❖ Dlaczego mówimy, że między klasą III a IV występuje ,,próg szkolny”?
❖ Co powinni robić rodzice, aby ich dziecko bez większych trudności i kłopotów przeszło przez ten próg?
Uczniowie klas III niechętnie wspominają, z jaką tremą pierwszy raz szli do szkoły. Teraz są już prawdziwymi uczniami, którzy wszystko lub prawie wszystko wiedzą o szkole. Nabrali też przekonania, że potrafią dobrze sprostać szkolnym obowiązkom. Tylko nieliczni przeżyli frustracje związane z osiąganiem niższych niż inni efektów kształcenia, bądź wynikłe z braków rozwojowych czy niedostosowania społecznego. Większość nie miała takich kłopotów, a duża część ma czwórki i piątki, co stanowi prawdziwą dumę ich samych i ich rodziców.
I oto przechodzą oni do klasy IV, a rodzice dowiadują się po pewnym czasie, że ich mały geniusz ma kłopoty w nauce. Zaskoczenie nie ma granic. Skąd się to wzięło? Jakie są tego przyczyny? Wielu rodziców nie potrafi na takie pytania odpowiedzieć. I nic dziwnego. Ich wiedza o szkole, o biegu procesów kształcenia jest zazwyczaj mała. Niewiele też wiedzą o prawidłowościach rozwoju społecznego swoich dzieci właśnie w tym okresie. Tymczasem obie te przyczyny dość często decydują o niepowodzeniu dziecka na progu klasy IV.
Przede wszystkim dotąd dziecko osiągało sukcesy dydaktyczne i wychowawcze na skutek fascynacji panią nauczycielką. Przez prawie cały czas jego dotychczasowej szkolnej nauki
,, pani” była niekwestionowanym autorytetem. Uczyła wszystkich lub prawie wszystkich przedmiotów. Dzięki temu, że przez cały czas większość godzin realizowała jedna nauczycielka, nie tylko uczniowie pozostawali pod jej przemożnym wpływem, ale i ona znała doskonale każdego ucznia. W klasie IV jest wychowawca, ale gdzież mu tam się równać do
„ naszej pani” z nauczania zintegrowanego, tak w zakresie autorytetu, jak i znajomości poszczególnych uczniów. Jednostkowy i silny autorytet jednej nauczycielki rozproszył się. Częściowo tylko przejdzie na kilku nauczycieli, realizujących proces dydaktyczny w klasie IV. Musi to z natury rzeczy spowodować, że tak istotny czynnik skutecznego procesu dydaktycznego i wychowawczego, jakim był wysoki autorytet skumulowany w jednej osobie, przestanie działać sprawczo na wyniki kształcenia i wychowania. Nie zastąpią go w tej dziedzinie rozproszone i zróżnicowane autorytety kilku nowych nauczycieli. Na dodatek częściowo już w klasie III, a ze wzmożoną siłą w klasie IV, pojawiać się zaczną nowe autorytety, tym razem wyłaniające się ze środowisk rówieśniczych. Badania socjologiczne dowodzą, że w klasie IV ...