Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Zbójnej
Program działań naprawczych
podnoszących jakość czytelnictwa
Zbójna 2010/2011
Wstęp
Każdy człowiek: dorosły i dziecko powinien czytać książki i inne wytwory pisemne myśli ludzkiej. Jest to nie tylko potrzeba, ale i konieczność dla prawidłowego funkcjonowania w życiu. Czytanie jest bardzo ważnym narzędziem samokształcenia, stanowi pomoc w zdobywaniu i uzupełnianiu wiedzy.
Na podstawie obserwacji, analizy wykazów czytelnictwa oraz wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w czerwcu 2010r. można stwierdzić niski stan czytelnictwa, brak zainteresowania uczniów książką na rzecz innych form spędzania wolnego czasu, takich jak: internet, telewizja, spotkania z kolegami. Uczniowie sięgają po książkę z konieczności, nie obserwuje się rozwoju zainteresowań czytelniczych.
Stan czytelnictwa jest sprawą bardzo ważną, którą należy uczynić podstawa działań nauczycieli bibliotekarzy i polonistów. Książka powinna odzyskać należne jej miejsce i nadal być źródłem wiedzy, sposobem na miłe spędzenie czasu, źródłem wzorów postaw i zachowań, sposobem na wzbogacenie słownictwa i informacji o świecie .
Cele zaplanowanych oddziaływań:
1. Budzenie szacunku do książki jako wytworu pracy i myśli ludzkiej .
2. Wdrażanie prawidłowych nawyków czytelniczych oraz troska o czysty i estetyczny wygląd książek.
3. Zachęcenie do udziału w imprezach czytelniczych.
4. Wyrabianie umiejętności wyboru książki i zapoznanie z procedurą jej wypożyczenia.
5. Kształcenie postawy samokształceniowej.
6. Kształcenie postawy miłośnika książki poprzez zachęcenie do gromadzenia księgozbioru domowego.
7. Kształcenie nawyku zapoznania się z lekturą przez czytanie orientacyjne
i znajomość budowy książki.
8. Poznanie metody szybkiego orientowania się w zawartości treściowej książki oraz oceny jej przydatności dla własnych potrzeb i zainteresowań.
9. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
10. Zapoznanie uczniów z informacjami o książce jakie znajdują się na karcie katalogowej.
11. Zaznajomienie uczniów ze sposobami poszukiwania informacji na podany temat
i opracowywanie krótkich zestawień tematycznych .
12. Zapoznanie uczniów z podstawowymi źródłami informacji bezpośredniej
( encyklopedie, słowniki ) i pośredniej ( literatura popularnonaukowa).
13. Zapoznanie uczniów z warsztatem informacyjnym biblioteki .
14. Swobodna ekspresja twórcza i artystyczna.
15. Przybliżenie uczniom postaci pisarzy , charakterystycznych cech twórczości.
Zadania naprawcze czyli proponowane formy popularyzacji książki.
1. Uroczyste obchody Światowego Dnia Książki.
2. Kiermasze książek jako forma upowszechniania czytelnictwa.
3. Konkursy czytelnicze :
- Konkurs plastyczny na plakat promujący czytanie „Książka moim przyjacielem”
- Konkurs „Skąd pochodzi ten cytat?”
- „Co uczeń chciał wypożyczyć?” – pomylone tytuły
- Turniej wiedzy o książce
- Konkurs na hasło reklamujące bibliotekę
4. Wystawy książek jednego autora , jednej tematyki i itp.
5. Wybory książki roku „ Książkowa lista przebojów”– sondaż wśród uczniów .
6. Lekcje biblioteczne.
7. Wykazy nowości czytelniczych .
8. Zamieszczanie w gazetce szkolnej ciekawostek książce, danych dotyczących czytelnictwa uczniów ...