Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Komputer i czas wolny uczniów
Najpopularniejszą i najbardziej dostępną formą spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież jest telewizja i komputer. Właściwie rozumiany oraz zorganizowany czas wolny powinien zapewnić dziecku regenerację sił oraz umożliwić prawidłowy rozwój psychiczny, fizyczny, moralny, emocjonalny i społeczny oraz intelektualny.
Chciałabym zwrócić uwagę na używanie komputera jako najważniejsze źródło spędzania wolnego czasu przez młodego człowieka
W dzisiejszych czasach bez komputera w domu czy w pracy nie wyobrażamy sobie życia – zarówno my - dorośli, jak i dzieci, które nie dość, że świetnie radzą sobie z klawiaturą i myszką, to często posiadają taką wiedzę i umiejętności, że spokojnie dorośli mogą doszkalać się u nich w zakresie informatyki. Dla młodego człowieka komputer to nic niezwykłego – wpisał się on w ich życia, umysły i harmonogramy dnia w sposób niezwykle naturalny; to z nim uczą się liczyć i czytać, rysują i słuchają bajek, grają czy szperają w sieci.
Coraz więcej dzieci, ze względu na tempo życia i brak czasu rodziców, zmuszonych jest samodzielnie organizować sobie czas wolny. W wielu domach pojawił się komputer i dzieci domagają się możliwości korzystania z niego często nie wiedząc jakie stanowi on zagrożenie dla ich wszechstronnego rozwoju. Można więc powiedzieć, że komputer to członkowie rodziny, którzy niekiedy zastępują kontakty z prawdziwymi ludźmi poprzez komunikatory internetowe. Nie jest to jednak kontakt w pełni zadawalający. Nie daje pełni przeżyć emocjonalnych wynikających z kontaktu z rzeczywistym człowiekiem ani wglądu w jego sposób przeżywania i porozumiewania z nim, nie można otrzymać od niego pełni uczuć, zrozumienia, pomocy w trudnej sytuacji życiowej.
Komputer i Internet to bez wątpienia ogrom możliwości – to nie tylko morze informacji, miejsce spotkań on-line z rówieśnikami, to także bajki, filmiki czy gry dydaktyczne. To układanki, puzzle, kolorowanki czy labirynty, to ubieranie lalek, urządzanie pokoju, szalone pościgi za ulubioną postacią z kreskówki wyszukiwanie wartościowych treści (np. z zakresu matematyki, języka polskiego, języków obcych, biologii, geografii, fizyki, chemii, techniki, historii). Tylko, że większość informacji Internet nie egzekwuje od użytkownika przyswajanych wiadomości, ich utrwalania i powiązania z innymi treściami. Dziecko ogląda to, co chce. Nie to co potrzebne, przydatne i wartościowe, a to, co go w danej chwili zainteresuje.
Czas jaki spędza młody człowiek przed komputerem oraz Internetem ma pozytywny jak i negatywny wpływ na jego rozwój fizyczny, psychiczny, moralny, społeczny i intelektualny.
Wpływ komputera na rozwój fizyczny dziecka
Najbardziej narażoną na zmiany, związaną z nadmiernym użytkowaniem komputera jest postawa dziecka. Można wyróżnić następujące zagrożenia z nią związane:
Nadwyrężenie mięśni nadgarstka ...