Dodaj publikację
Autor
Bernadetta Bocheńska
Data publikacji
2011-05-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
194

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji w klasie I gimnazjum "Czworokąty - ich własności i rodzaje".
 Pobierz (doc, 66,5 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE I GIMNAZJUM

TEMAT: Czworokąty – ich rodzaje i własności.

CELE LEKCJI:
- rozpoznaje podstawowe czworokąty: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok, trapez
- umie do podanych własności dopasować nazwę czworokąta
- klasyfikuje czworokąty
- zna podstawowe własności boków, kątów, przekątnych czworokątów
- uczeń stosuje poznane wiadomości w praktyce

FORMY I METODY PRACY:
- praca z cała klasą
- praca w grupach
- praca indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- duże arkusze papieru, pisak, przygotowane czworokąty, kartki z zadaniami

PRZEBIEG LEKCJI:

I . CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNE:
- sprawdzenie pracy domowej
- podanie tematu lekcji i zapisanie go na tablicy
- podanie celu lekcji.
Uczniowie na polecenie nauczyciela podają określenie czworokąta, wymieniają znane im czworokąty. Nauczyciel informuje ich, że na lekcji przypominamy własności tych czworokątów, które nazywamy trapezami.

II. PRACA W GRUPACH PRZY UZUPEŁNANIU MAPY SKOJARZENIOWEJ.
(załącznik nr 1)
Nauczyciel dzieli klasę na kilka zespołów, ustala czas pracy grupy (około 10 min), zasady prezentacji i oceny. Grupa, która najlepiej wykona to zadanie otrzymuje po 5 pkt do aktywności.

Każda grupa otrzymuje arkusz papieru mapą skojarzeniową – CZWOROKĄTY w formie wykresu. Uczniowie maja za zadanie wpisać brakujące informacje (nazwy czworokątów o podanych cechach). Mapę skojarzeniową uzupełniają rysunkami czworokątów, które otrzymują (dopasowują w odpowiednie miejsca na wykresie)
Następnie każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy.
Po przeanalizowaniu tych plakatów. Uczniowie przerysowują do zeszytu prawidłowy schemat.

III. WŁASNOŚCI BOKÓW, KATÓW ORAZ PRZEKĄTNYCH CZWOROKĄTÓW.
(załącznik nr 2)
Praca w parach – uczniowie uzupełniają tabelkę, wpisując znak + w przypadku gdy dana własność dotyczy odpowiedniego czworokąta lub znak – gdy nie dotyczy. Wybrani uczniowie odczytują własności dla kolejnych czworokątów.

IV. ROZWIĄZYWANIE ZADAŃ (załącznik nr 3)

V. ZADANIE DOMOWE

ZAŁACZNIK NR. 1

CZWOROKĄTY

- to wielokąty, które mają .... boki, .... kąty, ....wierzchołki

nie mają żadnej pary boków równoległych mają chociaż jedną parę boków równoległych

- czworokąty, które nie są ........................ - ...................................................

mają 1 parę boków równoległych mają 2 pary boków równoległych

- .......................................... - .............................................

nie mają równych boków mają równe boki

kąty nie są proste kąty są proste kąty są proste kąty nie są proste

- .................................. - .......................... - ....................... - ..........................

ZAŁĄCZNIK NR. 2
|  |W każdym kwadracie |W każdym prostokącie |W każdym rombie |W każdym równole - |W każdym trapezie |
| | | | |głoboku | |
|Wszystkie boki mają |  |  |  |  |  |
|jednakowe długości | | | | | |
|Przeciwległe boki są |  |  |  |  |  |
|równoległe | | | | | |
|Suma miar kątów wynosi 360o|  |  |  |  |  |
|Przekątne mają jednakowe |  |  |  |  |  |
|długości | | | | | |
|Przekątne przecinają się w |  |  |  |  |  |
|połowie | | | | | |
|Przekątne są prostopadłe |  |  |  |  |  |

ZAŁĄCZNIK NR 3

ZADANIA:

1. Wpisz do zeszytu zdania prawdziwe:

1. Każdy równoległobok jest rombem.
2. Każdy prostokąt jest równoległobokiem i trapezem.
3. Czworokąt w którym kąty przeciwległe maja jednakowe miary nazywamy prostokątem.
4. Romb jest równoległobokiem i trapezem.
5. Równoległobok jest trapezem.
6. Kwadrat ...