Dodaj publikację
Autor
Maria Peplak
Data publikacji
2011-06-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
290

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Autorski program zajęć matematycznych dla klasy VI - "Przed sprawdzianem szóstoklasisty".
 Pobierz (doc, 87,0 KB)

Podgląd treści


AUTORSKI PROGRAM
ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Z MATEMATYKI
DLA UCZNIÓW KLASY VI
„PRZED SPRAWDZIANEM SZÓSTOKLASISTY”

Wstęp

Program „Przed sprawdzianem szóstoklasisty” skierowany jest do uczniów klasy VI. Każdy uczeń kończący naukę w szkole podstawowej uczestniczy
w pierwszym poważnym egzaminie w swoim życiu – ogólnopolskim SPRAWDZIANIE po klasie szóstej.
Z analizy wyników sprawdzianów z ostatnich trzech lat wynika, że mimo wysiłków wkładanych w dobre przygotowanie uczniów klasy VI do sprawdzianu zewnętrznego, efekty czasami są mało widoczne. Świadomość tego, jak i wyniki sprawdzianu kompetencji przeprowadzonego pod koniec klasy V (obecnie VI) skłoniła mnie do opracowania i wdrożenia własnego programu zajęć dodatkowych z matematyki przygotowujących uczniów klasy VI
do sprawdzianu kompetencji.
W ramach tego programu uczniowie będą mieli możliwość samokontroli efektów swojej pracy i oceny własnych umiejętności. Na lekcjach przedmiotu nie zawsze jest czas, aby utrwalić potrzebne wiadomości i umiejętności, czy rozwiązywać przykładowe testy. Regularne rozwiązywanie różnorodnych zadań i testów z matematyki pozwolą uczniom utrwalić wiadomości i doskonalić umiejętności zawarte w standardach wymagań egzaminacyjnych.
Mam nadzieję, że aktywny udział uczniów w zajęciach dodatkowych
z matematyki pomoże im uwierzyć we własne siły, a tym samym osiągnąć lepsze wyniki ze sprawdzianu.

1. Cele edukacyjne

Cel główny

Głównym celem zajęć jest przygotowanie uczniów do sprawdzianu po VI klasie poprzez kształcenie umiejętności określonych w standardach: czytanie, pisanie, rozumowanie, wykorzystanie wiedzy w praktyce i korzystanie z informacji oraz zapoznanie uczniów z organizacją egzaminu zewnętrznego.

Cele dydaktyczne

- Rozwijanie pamięci, wyobraźni przestrzennej, myślenia abstrakcyjnego,
logicznego rozumowania.
- Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu matematycznego
i tworzenie własnego tekstu w języku matematycznym.
- Kształtowanie umiejętności stosowania wiedzy w praktyce
- Doskonalenie umiejętności korzystania z informacji.
- Przygotowywanie uczniów do pokonywania stresu w sytuacjach egzaminacyjnych.
2. Treści kształcenia

|Lp. |Tematyka zajęć |Zagadnienia do realizacji |Ilość godzin |
|1 |Działania na ułamkach zwykłych i liczbach |- wykonywanie działań na ułamkach zwykłych i |2 |
| |dziesiętnych |dziesiętnych; | |
| | |- stosowanie własności liczb do wykonywania obliczeń; | |
| | |- obliczanie ułamka liczby. | |
|2 |Kalendarz i czas |- oś czasu; |2 |
| | |- porządkowanie wydarzeń | |
| | |w kolejności chronologicznej; | |
| | |- obliczenia dotyczące upływu czasu między wydarzeniami. | |
|3 | Jednostki długości, |- zamiana i przeliczanie jednostek; |2 |
| |masy , monetarne |- rozwiązywanie zadań dotyczących pieniędzy, długości i masy.| |
|4 |Skala na planach |- przeliczanie ze skali na mapie |4 |
| |i mapach |i planie odpowiednich | |
| | |rzeczywistych odległości i na | |
| | |odwrót. | |
|5 |Odczytywanie informacji |- odczytywanie i analizowanie danych z tekstu |2 |
| | |źródłowego, tabel, wykresów, planów, map, diagramów- | |
| | |przedstawianie danych w postaci diagramów, wykresów. | |
|6 |Prędkość, droga, czas |- obliczanie drogi, prędkości |3 |
| | |i czasu; | |
| | |- przeliczanie jednostek. | |
|7 | Jednostki pola |- zamiana i przeliczanie jednostek. |2 |
| |i objętości ...