Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji matematyki w Szkole Podstawowej w Łękawce
Prowadzący: mgr Magdalena Golec
Czas trwania: 45 min
Temat lekcji: Utrwalenie działań na ułamkach zwykłych.
Cele główny lekcji: utrwalenie wiadomości o działaniach na ułamkach zwykłych oraz doskonalenie umiejętności stosowania poznanych zasad w rozwiązywaniu zadań
Cele operacyjne:
1.Widomości.
Uczeń potrafi:
zdefiniować pojęcie ułamka zwykłego, ułamka właściwego, niewłaściwego i liczby mieszanej;
wyjaśnić zasadę porównywania ułamków zwykłych;
wyjaśnić zasadę dodawania, odejmowania ułamków zwykłych;
wyjaśnić jak mnożymy ułamek zwykły przez liczbę naturalną;
wyjaśnić jak dzielimy ułamek przez liczbę naturalną;
2. Umiejętności.
Uczeń potrafi:
zamienić ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną
skrócić i rozszerzyć ułamek
porównać ułamki o różnych mianownikach
sprowadzić ułamki do wspólnego mianownika
dodać i odjąć ułamki zwykłe
pomnożyć ułamek przez liczbę naturalną
podzielić ułamek przez liczbę naturalną
wykorzystać poznaną wiedzę do rozwiązywania zadań tekstowych
;
Metody i formy pracy:
pogadanka,
praca indywidualna,
praca grupowa;
gra dydaktyczna „Kółko krzyżyk”,
wiersze z zagadkami
Środki dydaktyczne:
kartki z treścią zadań do gry kółko krzyżyk
teksty wierszy z zagadkami dla każdego ucznia
Przebieg lekcji:
Etap
Zadanie
Przebieg realizacji
Uwagi do realizacji
Faza przygotowawcza
– czynności organizacyjne (3 min)
podział uczniów na grupy poprzez wylosowanie kolorowego pionka i zajęcie miejsca przy stole oznaczonym tym samym kolorem
sprawdzenie obecności
sprawdzenie i omówienie zadania domowego
– wprowadzenie do tematu lekcji
(5 min)
podanie tematu lekcji
przypomnienie uczniom zasad pracy w grupie
przedstawienie uczniom zasad gry „ kółko krzyżyk”.
przymocowanie na tablicy dziewięć kartek z zadaniami w postaci tabeli 3 3 tak aby ich treść nie była widoczna
Przygotowane karty z zadaniami do gry kółko krzyżyk
Faza realizacyjna
– zabawa „kółko krzyżyk”
(20 min)
przedstawiciele grup podchodzą do tablicy i odsłaniają po jednym wybranym przez grupę polu
obie grupy rozwiązują zadania
przedstawiają rozwiązanie zadania na tablicy
gdy rozwiązanie jest poprawne uczeń stawia znak swojej grupy na karcie z rozwiązanym zadaniem. Jeżeli rozwiązanie jest błędne grupa przeciwna może przejąć wybrane pole jeśli przedstawi poprawne rozwiązanie zadania i wtedy ta grupa stawia na nim swój znak.
w momencie gdy uczniowie ułożą trzy swoje znaki w jednej linii poziomo, pionowo lub ukośnie wygrywają
uczniowie grupy , która zwyciężyła dostają oceny bardzo dobre.
- wiersze „ W ulu”oraz „Dzielni krasnale”
(12 min)
rozdanie uczniom kart z teksami wierszy
uczniowie czytają teksty wierszy i próbują samodzielnie rozwiązać zagadkę zawartą w tekście wiersza
uczniowie, którzy rozwiążą łamigłówkę przy tablicy dostają oceny,
uczniowie wklejają teksty wierszy do zeszytów oraz wpisują rozwiązania
Karty z tekstami wierszy
Faza podsumowująca
– podsumowanie i ocena pracy uczniów na lekcji(5 min ...