Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE I Gimnazjum
Temat lekcji: Równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą w zadaniach.
Czas: 45 minut
Cele ogólne nauczania: rozwiązywanie równań, rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań.
Umiejętności uczniów wyrażone celami operacyjnymi:
Uczeń potrafi:
• czytać informacje ze zrozumieniem i je selekcjonować,
• rozwiązywać różne typy zadań za pomocą równań;
• podać przykłady równań I-stopnia z 1 niewiadomą,
• przeprowadzić analizę zadania,
• zapisać związki między wielkościami występującymi w zadaniu za pomocą wyrażeń algebraicznych,
• ułożyć równanie,
• rozwiązać równanie,
• podać odpowiedź,
• sprawdzić poprawność rozwiązania,
• przedstawić rozwiązanie zadania na tablicy.
Uczeń zna:
• pojęcia dotyczące równań,
• twierdzenia o równaniach równoważnych,
• sposoby rozwiązywania równań,
• sposoby rozwiązywania zadań tekstowych za pomocą równań.
Środki dydaktyczne: kartki z zadaniami podzielone na 4 stopnie trudności:
• zad. najprostsze – za 1 pkt;
• zad. o podstawowym stopniu trudności – za 2 pkt;
• zad. tekstowe na zastosowanie równań lub trudniejsze równania – za 3 pkt;
• zad. wykraczające poza program nauczania – za 4 pkt.
Metody pracy:
- samodzielne rozwiązywanie zadań na kartkach;
- prezentacja rozwiązań wybranych, ciekawych zadań tekstowych za 4 pkt na tablicy.
Każdy uczeń sam wybiera stopień stadności i losuje zadanie za określoną liczbę punktów. Jeżeli zadanie zostanie rozwiązane prawidłowo uczeń otrzymuje punkty i losuje następne zadanie. Jeżeli zadanie nie zostało poprawnie rozwiązane uczeń otrzymuje pomoc nauczyciela, ale zadanie to nie będzie punktowane, a następnie uczeń losuje zadanie za niższą liczbę punktów.
Zasady pracy:
1. Zabawa trwa ok.30 min.
2. Zadanie za 1 pkt można wylosować tylko 2 razy.
3. Oceny:
a) dobra – za uzyskanie min. 8 pkt (za 1 pkt i 2 pkt);
b) bardzo dobra – za uzyskanie min.10 pkt ( przynajmniej jedno zad za 3 pkt);
c) celująca – za uzyskanie min.10 pkt ( przynajmniej jedno zad za 4 pkt);
Formy pracy:
- praca indywidualna.
WSKAŹNIKI
(co świadczy o tym, że dane umiejętności zostały przez uczniów osiągnięte?)
Uczeń:
- rozumie pojęcia związane z równaniem (równanie, liczba spełniająca równanie, równanie sprzeczne i tożsamościowe, równania równoważne),
- zna twierdzenia o równaniach równoważnych i poprawnie stosuje je do rozwiązywania równań,
- prawidłowo określa i zapisuje związki między wielkościami za pomocą wyrażeń algebraicznych,
- układa równanie zgodnie z warunkami danymi w zadaniu,
- sprawnie i bezbłędnie rozwiązuje równania,
- wykonując obliczenia korzysta z praw działań (m.in. łączność, przemienność),
- sprawdza, czy liczba spełniająca równanie, spełnia warunki zadania,
- redaguje odpowiedzi ściśle na zadane pytanie.
TOK LEKCJI:
1. Sprawdzenie listy obecności.
2. Przedstawienie uczniom celu lekcji.
3. Lekcja właściwa:
Przypomnienie wiadomości o równaniach z poprzednich lekcji:
- Co to znaczy rozwiązać równanie?
- Jak rozwiązujemy równanie?
- Ile rozwiązań może ...