Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji z wykorzystaniem zasobów bibliotecznych
Część I
Zdecydowałam się na podjęcie tematu podróży, ponieważ uważam, że jest on bliski każdemu człowiekowi, bez względu na wiek. Nowatorskie podejście do niego może rozpalić ciekawość uczniów, której zaspokojenie odnajdą w lekturze literatury podróżniczej, przygodowej czy pięknej.
Literatura:
Pawliszak L., Homo viator. Kilka pomysłów na lekcje z podróżą w tle „Polski w Praktyce” nr 1 (13)/ 2011 s.34-38
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wawelno
Część II
• temat: Miejsca piękne i ciekawe – wycieczka po okolicy
Klasy IV- VI
Czas trwania: 45 min
• cele:
ogólny:
- rozbudzenie motywacji do czytania i rozwijania umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury;
szczegółowe:
uczeń:
- rozwija sprawność uważnego słuchania wypowiedzi innych,
- rozwija umiejętność poszukiwania interesujących go wiadomości,
- poprawnie i swobodnie wypowiada się,
- skutecznie porozumiewa się w różnych sytuacjach, prezentuje własny punktu widzenia i uwzględniania poglądy innych ludzi, poprawnie posługuje się językiem ojczystym,
- efektywnie współdziała w zespole, podejmuje indywidualne i grupowe decyzje,
- rozwiązuje problemy w sposób twórczy,
- odkrywa swoje zainteresowania.
• metody i techniki nauczania
zajęcia grupowe w terenie, burza mózgów, pogadanka, praca z tekstem; mini wykład uczniowski
• szczegółowy przebieg zajęć:
|Czas |Czynności nauczyciela |Czynności ucznia |
|2 min |Witam się z uczniami. Pytam uczniów, co wiedzą o Wawelnie? |Uczniowie witają się z nauczycielem. Wymieniają |
| |Zapisuję wymienione przez uczniów informacje, dzielę uczniów na grupy|znane fakty z historii wsi. |
| |dwuosobowe, rozdaję materiały i proszę uczniów, żeby się z nimi | |
|5 min |zapoznali | |
|20 min |Wychodzimy ze szkoły na spacer po wsi, robimy przystanki, w czasie |Uczniowie w czasie spaceru wykonują przydzielone |
| |których uczniowie wykonują przydzielone im zadania: robią zdjęcia, |im zadania: robią zdjęcia, wymyślają legendę, |
| |wymyślają legendę, obserwują uważnie kościół i cmentarz, rysują plan |obserwują uważnie kościół i cmentarz, rysują plan |
| |wsi |wsi. |
|8 min |Prezentacja grup: przewodników po kościele i cmentarzu – |Pozostali uczniowie zadają pytania grupom. |
| |oprowadzenie klasy; geografów – prezentacja planu wsi, polonistów |Chętny uczeń kameruje prezentacje. |
| |opowiedzenie wymyślonej legendy, przyrodników – prezentacja zdjęć w | |
| |cyfrowej ramce. | |
|5 min |Powrót do szkolnej biblioteki. |Dzielenie się wrażeniami z lekcji w czasie spaceru|
| | |powrotnego. |
|2 min |Ćwiczenie z dokończeniem zdania: Lubię podróże, bo……. |Rundka bez przymusu. |
|3 min |Wypożyczenie książek chętnym uczniom. |Wypożyczanie książek. |
• pomoce i materiały:
Załącznik nr 1 - karta informacyjna dla grup
Wawelno (do 31 grudnia 2001 Wąwelno; dodatkowa nazwa w j. niem. Bowallno; 1936-45 Walldorf, śl. Bowalno– wieś w Polsce położona w województwie opolskim, w powiecie opolskim, w gminie Komprachcice.
Od 1950 miejscowość należy do województwa opolskiego.
| |
Historia
Wieś po ...