Dodaj publikację
Autor
Alicja Kupka
Data publikacji
2011-09-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
476

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program współpracy z Rodzicami ucznia szkoły średniej, uwzględniający specyfikę organizacji roku szkolnego. Zachęcam zwłaszcza młodych nauczycieli do wykorzystania programu i skorzystania ze wskazówek ujętych w programie. Polecam! 
 Pobierz (doc, 77,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

O tym jakie znaczenie ma współpraca z rodzicami wiedzą wszyscy: nauczyciele, rodzice. Dom jest obok szkoły naturalnym środowiskiem rozwojowym młodego człowieka.
Tutaj kształtuje się jego osobowość, jego zachowanie, kontakty międzyludzkie.
Wychowawca, który chce skutecznie realizować założenia wychowawcze i efektywnie towarzyszyć uczniom w ich rozwoju, musi pozyskać sobie rodziców. Bez współpracy
z rodzicami nie będzie miał wpływu na rozwój osobowości i psychiki ucznia. Aby ta współpraca przyniosła oczekiwane rezultaty nie tylko rodzice, ale przede wszystkim nauczyciele muszą być świadomi zmiany stylu i charakteru współdziałania.
My jako nauczyciele powinniśmy pobudzać zainteresowania rodziców światem przeżyć ich dzieci, tym co się dzieje w szkole, zmieniać ich świadomość pedagogiczną.
Podstawowym warunkiem pomyślnie układającej się współpracy z rodzicami jest zdobycie ich zaufania, dzięki któremu jest lepszy przepływ informacji o uczniu, możliwość szczerej rozmowy i dokładnej opinii o szkole, o pracy nauczyciela.
Jedną z najbardziej potrzebnych form współpracy z rodzicami są zebrania grupowe. Zagadnienia omawiane podczas spotkań muszą być tak dobrane, aby interesowały wszystkich rodziców i wzbogacały ich wiedzę o wychowaniu.
Przygotowanie i przeprowadzenie zebrania jest sprawą trudną. Zależy ono od środowiska,
w którym znajduje się szkoła, od osobowości i kompetencji wychowawcy. Warto jednak spróbować pokonać te trudności, aby uzyskać pożądane wyniki.
Plan współpracy z Rodzicami ma ułatwić zaangażowanie rodzica na płaszczyźnie
rodzic - dziecko - wychowawca. Uważam, że im lepsza jest wiedza rodziców o pracy nauczyciela, jego zadaniach oraz problemach z jakimi się spotyka, tym wzmocni to efekt wychowawczy i pomoże zrozumieć problemy dziecka i jego sytuację przez obie strony. Należy zwrócić uwagę, że oczekiwania Rodziców mają decydujący wpływ na tworzenie planu wychowawczego na danym etapie kształcenia.

ZASADY WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELA Z RODZICAMI:
W pracy swojej kierujemy się następującymi zasadami współpracy:
• W kontaktach z rodzicami ufaj swojej intuicji, ale tylko wtedy , gdy poznasz swoje reakcje i potrzeby.
• Nie rezygnuj z prawa ostatecznej decyzji dotyczącej ucznia na rzecz poprawnych stosunków z rodzicami.
• Słuchaj uważnie uczniów, wnioski wyciągaj na końcu .
• Od pierwszej chwili spotkań z rodzicami dbaj o porozumienie na płaszczyźnie wspólnych wartości.
• Podkreślaj w rozmowie z rodzicami znaczenie dobrych chęci ucznia, wysiłku, oraz motywacji do pracy .
• Bądź wychowawcą – nauczycielem, ale nie kolegą – partnerem.
• Wyznacz granice poufałości i partnerstwa. Nie daj się wciągnąć w zbyt bliski kontakt uniemożliwiający utrzymanie autorytetu wychowawcy.
• Podtrzymuj rodziców w ich roli opiekuna i wychowawcy dziecka, nie krytykuj ich działań i nie narzucaj własnego punktu widzenia.
• Rozmawiaj , a nie wygłaszaj mowy. Nie przekazuj samych komunikatów.
• Zajmuj zdecydowane stanowisko w sprawach zagrożeń, np. alkoholu ...