Dodaj publikację
Autor
Joanna Matwiejuk
Data publikacji
2011-10-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
557

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Głównym celem zajęć jest przygotowanie uczniów do sprawdzianu po klasie VI, którzy pragną poszerzyć i ugruntować wiedzę matematyczną poprzez kształcenie określonych umiejętności zawartych w standardach tj. czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji, wykorzystanie wiedzy w praktyce, a także zapoznanie uczniów z organizacją egzaminu.
 Pobierz (doc, 38,5 KB)

Podgląd treści


Autorski program zajęć dla uczniów klas VI z matematyki przygotowujących do sprawdzianu szóstoklasisty

„PRZED SPRAWDZIANEM”

Cel główny

Głównym celem zajęć jest przygotowanie uczniów do sprawdzianu po klasie VI , którzy pragną poszerzyć i ugruntować wiedzę matematyczną poprzez kształcenie określonych umiejętności zawartych w standardach tj. czytanie, pisanie , rozumowanie , korzystanie z informacji , wykorzystanie wiedzy w praktyce , a także zapoznanie uczniów z organizacją egzaminu .

Cele ogólne :

• zapoznanie uczniów z organizacją egzaminu zewnętrznego,
• wyposażenie ucznia w umiejętności określone standardami wymagań na II etapie edukacji,
• rozwijanie umiejętności planowania pracy i systematyczności,
• stwarzanie sytuacji do samokształcenia,
• pomoc uczniom słabszym i uzdolnionym,
• wyrabianie nawyku samokontroli przy rozwiązywaniu zadań,
• zapoznanie uczniów ze sposobami rozwiązywania zadań zamkniętych.

Cele dla ucznia :
• rozwijanie umiejętności określonych w standardach wymagań tj. czytanie, pisanie , rozumowanie , korzystanie z informacji , wykorzystanie wiedzy w praktyce,
• używanie pojęć matematycznych,
• systematyczność i planowanie swoich działań,
• nabywanie wiedzy i umiejętności umożliwiających samokształcenie.

Treści :
Rozwiązywanie ćwiczeń o podanym tytule:
1. Różne sposoby opisywania tej samej sytuacji. Pułapki zadań tekstowych.
2. Liczby.
3. Stosowanie terminów matematyczno – przyrodniczych.
4. Ocena sensowności zadania.
5. Odległości.
6. Planowanie zakupów.
7. Przetwarzanie danych.
8. Powierzchnie.
9. Planowanie obliczeń z kalkulatorem. Obserwacja przemian w przyrodzie.
10. Objętości.
11. Porządkowanie wydarzeń, dostrzeganie przyczyn i skutków.
12. Wagi.
13. Formułowanie opinii, argumentowanie.
14. Czas.
15. Temperatury.
16. Zakupy.
17. Prędkości.
18. Arkusz egzaminacyjny z lat ubiegłych ( „Smacznego” ).
19. Arkusz egzaminacyjny z lat ubiegłych (2008 rok).
20. Arkusz egzaminacyjny z lat ubiegłych (2007 rok).
21. Arkusz egzaminacyjny z lat ubiegłych (2003 rok).
22. Arkusz egzaminacyjny z lat ubiegłych (2004 rok).

Pomoce dydaktyczne :
• karty pracy,
• modele figur przestrzennych,
• arkusze egzaminacyjne z poprzednich lat,
• przybory kreślarskie,
• ćwiczenia z książek z serii „Powtórka przed sprawdzianem” :
„Rozumowanie”, „Liczenie” i „Wiedza w praktyce” oraz z książki „Kalendarz szóstoklasisty”.

Przewidywane osiągnięcia :

• umiejętności określone standardami wymagań egzaminacyjnych
• podstawowa wiedza i umiejętności przydatne w dalszym toku nauki
• stosowanie języka matematycznego
• świadoma konieczność planowania działań
• różne metody rozwiązywania zadań zamkniętych

Sposoby oceniania :

• pochwały ,
• punkty za karty pracy,

Uwagi o realizacji :

Program będzie realizowany w wymiarze 1 godziny tygodniowo w formie społecznych zajęć pozalekcyjnych dla chętnych uczniów klasy VI .Na tych zajęciach uczniowie będą rozwiązywali indywidualnie lub grupowo ćwiczenia z wymienionych książek. Na zakończenie zajęć lub też w trakcie zajęć zadania będą omawiane lub w zależności od ich trudności wspólnie rozwiązywane.
Na zajęciach będą również wykorzystywane arkusze egzaminacyjne z lat poprzednich.

Opracowała
Joanna Matwiejuk