Dodaj publikację
Autor
małgorzata walczak
Data publikacji
2011-10-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
102

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji w klasie I: Zastosowanie ułamków w sytuacjach praktycznych - rozwiązywanie zadań takstowych.
 Pobierz (doc, 41,0 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ LEKCJI

NAUCZYCIEL – Małgorzata Walczak
PRZEDMIOT - matematyka
KLASA – I d
DATA – 04.10.2011 r.

Temat: Zastosowanie ułamków w sytuacjach praktycznych – rozwiązywanie zadań takstowych

Podstawa programowa:1.7
Cele lekcji:
Uczeń:
✓ stosuje obliczenia na ułamkach do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym
✓ utrwala umiejętność czytania ze zrozumieniem i wychwytywania ważnych informacji z tekstu

Materiały:
✓ podręcznik
✓ karta pracy z zadaniami

Czas zajęć:
✓ 1 godzina lekcyjna

Struktura i opis lekcji:
1. Podanie tematu i celu lekcji (2 minuty).
2. Zebranie informacji i zadaniu domowym oraz przypomnienie ważnych informacji z poprzednich lekcji (5 minut).
3. Wprowadzenie do tematu lekcji (5 min.) –
✓ nauczyciel przypomina, na co zwracamy uwagę podczas rozwiązywania zadań tekstowych
✓ uświadamia uczniom, w jakim momencie stosujemy dany algorytm działania matematycznego.
4. Rozwiązywanie zadań tekstowych :
✓ Zad.0 – łatwe- „na rozgrzewkę” przygotowuje do rozwiązywania zadań trudniejszych i selekcjonuje uczniów na grupę słabszą i mocniejszą– kilka różnych sposobów na rozwiązanie uczniowie szybko omawiają, a jeden jest zapisany na tablicy (4min.) (kartkę z zadaniem uczniowie wklejają do zeszytu i zapisują obliczenia)
✓ Zadania przygotowane przez nauczyciela (dla uczniów słabszych) - w ramach podpowiedzi nauczyciel zapisuje trzy różne odpowiedzi na tablicy – uczniowie omawiają swoje rozwiązania i wysuwają wnioski (20 min.)
✓ W tym samym czasie uczniowie mocniejsi rozwiązują zadania z podręcznika(początkowo samodzielnie później w grypach )(20min.)- jeden uczeń prezentuje rozwiązanie na tablicy a inni podają swoje propozycje lub poprawki; są to zadania z podr. 9,10,12/36 oraz zadanie dodatkowe z podr.15/37.

➢ Podr.9/36 – uczniowie odczytują dane z tabeli w po wykonaniu obliczeń porównują cenę zakupów przez Internet z ceną sklepową;
➢ Podr.10/36 – zadanie z życia codziennego – „Co się bardziej opłaca kupić - butelki o dużej pojemności czy o małej pojemności?” – uczniowie odczytują informację zilustrowaną na fotografii i wykonują obliczenia;
➢ Podr.12/36 – uczniowie przypominają sobie informację (często spotykaną w praktyce) dotyczącą wag – tara, netto i brutto
➢ Zadanie dodatkowe podr.15/37 – podczas rozwiązywania, wybrani uczniowie mogą ze sobą współpracować. (6min)
✓ Uczniowi zapisują obliczenia i odpowiedzi w zeszycie.

5. Zadanie i omówienie pracy domowej i podsumowanie lekcji (5min.):
➢ podr.58/51 - muszą być zapisane działania i odp.
➢ chętni – 64/51 – na ocenę - muszą być obliczenia i odp.

Podsumowanie:

✓ uporządkowanie wiadomości o rozwiązywaniu zadań tekstowych;
✓ ocena pracy uczniów podczas lekcji;
✓ przypomnienie informacji o terminie zajęć wyrównawczych z matematyki i zachęcenie uczniów do udziału.