Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI
NAUCZYCIEL – Małgorzata Walczak
PRZEDMIOT - matematyka
KLASA – I a
DATA – 19.10.2010 r.
Temat: Zamiana ułamków na procenty i promile.
Cele lekcji:
Uczeń:
✓ zamienia ułamki zwykłe i dziesiętne na procenty i promile i odwrotnie
✓ utrwala pojęcie procentu i promila
Materiały:
✓ podręcznik
✓ karta pracy – kwiat
Czas zajęć:
✓ 1 godzina lekcyjna
Struktura i opis lekcji:
1. Podanie tematu i celu lekcji (2 minuty).
2. Zebranie informacji i zadaniu domowym oraz przypomnienie ważnych informacji z poprzedniej lekcji– uczniowie opowiadają o tym gdzie spotykamy się z procentami (3 minut).
3. Wprowadzenie do tematu lekcji (5 min.) – aby wzbudzić w uczniach chęć zamiany ułamków na promile nauczyciel przypomina uczniom krótką historyjkę (z poprzedniej lekcji) o daltonistach. Uświadamia im, że nie ma czegoś takiego jak „pół kobiety” i zachęca do zamiany podanego ułamka na ułamek o mianowniku tysiąc. Nauczyciel wprowadza pojęcie promila, a po wykonaniu kilku rachunków definiuje wraz z uczniami pojęcie promila. Pyta uczniów: „Gdzie w życiu codziennym spotkaliście się z promilami?
4. Wywołanie dyskusji – „Czy te wielkości (promocje) są sobie równe?” (3minuty):
➢ samochód tańszy o 0,05 % ;
➢ samochód tańszy o 0,05?
5. Ćwiczenia rachunkowe rozwiązywane na tablicy – łatwiejsze i trudniejsze przykłady (15 min.):
✓ zamiana procentów na ułamki;
✓ zamiana ułamków na procenty;
✓ zamiana ułamków na promile.
6. Praca w grupach 4-osobowych – szybka zamiana procentów na ułamki i promile i odwrotnie – wykorzystanie karty pracy „kwiat” (9 min.).
7. Zadanie tekstowe z promilami – podr. 18/60 (po 1 przykładzie) (4 min.):
✓ uczniowie przypominają sobie o zastosowaniu promili w życiu codziennym;
✓ formułują informacje (zapisane w postaci promila) za pomocą ułamków;
✓ formułują informacje liczbowe za pomocą promili.
8. Zadanie i omówienie pracy domowej i podsumowanie lekcji (4min.):
➢ podr. 18/60 – dokończ;
➢ podr. 17/60;
➢ chętni – 8/58;
➢ Przyniosę kalkulator na następna lekcję.
Podsumowanie:
✓ powtórzenie, co to jest 1% i 1(/oo
✓ uporządkowanie wiadomości o zamianie procentów i promili na ułamki;
✓ wyrywkowe sprawdzenie automatycznej zamiany przez uczniów ułamków na procenty.