Dodaj publikację
Autor
małgorzata walczak
Data publikacji
2011-10-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
134

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji - Oś liczbowa.
 Pobierz (doc, 50,5 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ LEKCJI

NAUCZYCIEL – Małgorzata Walczak
PRZEDMIOT - matematyka
KLASA – I d
DATA – 13.10.2011r.

Temat: Oś liczbowa. Odległości liczb na osi liczbowej.

Cele lekcji:
Uczeń:
✓ zna budowę osi liczbowej
✓ odczytuje z osi liczby spełniające daną nierówność
✓ wskazuje i zaznacza na osi liczby spełniające daną nierówność(warunek)
✓ interpretuje liczby na osi liczbowej
✓ zapisuje za pomocą nierówności zbiory oznaczone na osi
✓ oblicza odległości między dwiema liczbami na osi liczbowej

Metody:
✓ słowna – pogadanka
✓ praktyczna – uczenie się przez działanie – metoda ćwiczebna

Materiały:
✓ podręcznik

Czas zajęć:
✓ 1 godzina lekcyjna

Struktura i opis lekcji:
1. Zebranie informacji o zadaniu domowym i przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji (3min).
2. Podanie tematu i celu lekcji (3 minuty).
➢ Odczytywanie i zapisywanie liczb na osi liczbowej spełniających daną nierówność (warunek).
➢ Obliczanie odległości dwóch liczb na osi liczbowej.
3. Wprowadzenie do tematu lekcji (15 min.) –
✓ Przypomnienie budowy osi i ustalenie warunków dotyczących rysowania osi.
✓ Wykonywanie ćwiczeń wprowadzających:
- ćw. A/42 – ustnie
- ćw. B/42 – w zeszycie – krótka wymiana zdań – zweryfikowanie poprawności zaznaczania zbiorów.
✓ Zapisanie informacji na tablicy (i w zeszycie) o odczytywaniu liczb (za pomocą nierówności) zaznaczonych na osi.
✓ Utrwalenie informacji o liczbach niedodatnich i nieujemnych – ćw. C/42
4. Odczytanie i obliczanie odległości liczb na osi liczbowej (7min):
✓ Odczytywanie informacji ze strony 43
✓ Zapisanie kilku przykładów do zeszytu
✓ W razie potrzeby głębszej ilustracji omówienie krótkiej historyjki z życia codziennego
✓ Wykonanie w zeszycie i omówienie ćw. E/43
✓ Podanie przez uczniów reguły dotyczącej obliczania odległości

5. Wykonywanie zadań z podręcznika (10min).
✓ Podr. 1/43, uczniowie wykonują na tablicy przykład b, e, f, g. – wyjaśnienie przez uczniów pojęcia liczby niemniejszej i niewiększej
✓ Podr. 3/33 – ustne i pisemne odczytywanie zbiorów rozwiązań
✓ Podr. 4 /44 – przykład a i c – zaznaczanie zbioru liczb na osi liczbowej; czytanie ze zrozumieniem – czytanie informacji podanej w podręczniku do zadania 4/44
✓ Podr. 5/44 – utrwalenie wiadomości liczbach naturalnych i całkowitych - uczniowie parami w ławkach mogą się konsultować w sprawie tego zadania (jest to zadanie dodatkowe – jeśli starczy czasu).
✓ Zadanie dodatkowe podczas lekcji –podr. 6/44 i 8/44 (na ocenę lub plus) oraz podr.10/45 (na ocenę).
6. Czytanie ze zrozumieniem (wszyscy uczniowie lub ci, którzy rozwiązują zadanie dodatkowe z podr.10/45 )– czytanie i omawianie informacji zawartej w „ciekawostce” ze str. 45 (3min).
✓ Uczniowie porządkują informacje o wartości bezwzględnej i zapisują notatkę w zeszycie.
7. Zadanie i omówienie pracy domowej i podsumowanie lekcji (4min.):
➢ podr. 2/43 (rysunek(sześć osi)
➢ podr. 74/52 (rys.+odp ...