Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Prowadzący :
BOŻENA BAKUŁA
Data:
15 i 16 marca 2010r.
Etap edukacyjny :
III etap edukacyjny (gimnazjum)
Klasa :
III b
Przedmiot:
Matematyka
Temat lekcji:
Twierdzenie Talesa.
Czas pracy:
90 min ( dwie jednostki lekcyjne).
S C E N A R I U S Z L E K C J I
CELE LEKCJI
Uczeń po lekcji powinien:
Znać:
• Biografię i dokonania Talesa.
• Pojęcie proporcji i jej własności.
• Pojęcie odcinków proporcjonalnych.
• Twierdzenie Talesa.
Rozumieć:
• Pojęcie proporcji i jej własności.
• Pojęcie odcinków proporcjonalnych.
• Twierdzenie Talesa.
• Rozumie potrzebę stosowania twierdzenia Talesa.
Umieć:
• Zapisać zależności pomiędzy miarami odcinków powstałymi przez przecięcie ramion kąta prostymi równoległymi w postaci proporcji.
• Zapisać proporcję odcinków leżących na ramionach kąta przeciętych prostymi równoległymi.
• Zapisać proporcję odcinków leżących na ramionach kąta i na prostych równoległych, przecinających je.
• Rozwiązać zapisaną proporcję.
• Stosować twierdzenia Talesa w zadaniach rachunkowych.
• Stosować twierdzenia Talesa w zadaniach praktycznych.
Być przekonanym:
• że sporządzenie rysunku do treści zadania ułatwia jego rozwiązanie;
• że samodzielne rozwiązywanie zadań doskonali koncentracje uwag i logiczne myślenie oraz wdraża do samokontroli.
METODY I FORMY NAUCZANIA – UCZENIA SIĘ:
• poszukująca (dialog „wewnętrzny”, pogadanka heurystyczna, pokaz połączony z obserwacją ucznia dla rozwiązania danego problemu);
• problemowa (pogadanka, dyskusja, ćwiczenia konstrukcyjne prowadzące do uogólnień „od szczegółu do ogółu”- tok indukcyjny;
• eksponująca ( przedstawienie biografii Talesa i rola jego odkryć dla człowieka – referaty uczniów, poprawne wykonanie konstrukcji);
• praktyczna ( wykonanie konstrukcji dla dokonania uogólnienia, zapis treści polecenia w postaci odpowiedniej proporcji i jej rozwiązanie);
• praca zespołowa, indywidualna i grupowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• przyrządy konstrukcyjne (liniał, cyrkiel i ołówek);
• zeszyt uczniowski, karty pracy, podręcznik.
PRZEBIEG LEKCJI:
I) Część wstępna:
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. „TROCHĘ HISTORII” - pogadanka wstępna, przedstawienie przez uczniów biografii Talesa (sprawdzenie pracy domowej -referaty uczniowskie lub inna dowolna forma), wskazanie na znaczenie jego odkryć na rozwój nauk przyrodniczych.
3. Sformułowanie tematu lekcji.
4. Uświadomienie celów lekcji.
II) Część zasadnicza:
1. PROPORCJE.
2. ODCINKI PROPORCJONALNE.
3. SFORMUŁOWANIE TWIERDZENIA TALESA.
4. PODKREŚLENIE ZASADNOŚCI ZNAJOMOŚCI TWIERDZENIA TALESA, JEGO ZASTOSOWANIA.
5. ZADANIA – ćwiczenia w grupach utrwalające poznane zależności wynikające z twierdzenia Talesa.
III) Część końcowa:
1. Ocena pracy uczniów w formie ustnej.
2. Zwrócenie uwagi na konieczność przynoszenia przyrządów konstrukcyjnych i właściwego ich użycia do wykonywania rysunków konstrukcyjnych, na podstawie których to uczniowie mają wyciągać wnioski (wnioskować); dokładność w wykonywaniu zadań konstrukcyjnych.
3. Podsumowanie tematu lekcji i wskazanie na jej kontynuację.