Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Anna Kaczmarska
PROGRAM WŁASNY
ZAJĘĆ SZKOLNEGO KOŁA HISTORYCZNEGO
„BADACZE DZIEJÓW PŁOŃSKA”
Pozytywna opinia Rady Pedagogicznej
z dnia: 30 sierpnia 2011r.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie str. 3
Główny cel programu str. 3
Cele szczegółowe str. 3
Osiągnięcia uczniów str. 4
Metody pracy str. 5
Formy pracy str. 6
Środki dydaktyczne str. 6
Spodziewane efekty str. 6
Treści str. 7
Ewaluacja str. 8
WPROWADZENIE
Wychodząc naprzeciw potrzebom i zainteresowaniom historycznym uczniów przygotowałam program szkolnego koła historycznego „Badacze dziejów Płońska”. Program ten został opracowany dla uczniów klasy Vb Szkoły Podstawowej nr 3 im. Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku i będzie realizowany w trakcie roku szkolnego 2011/2012 oraz 2012/2013 w formie zajęć pozalekcyjnych w wymiarze 1 godziny tygodniowo (w ramach art.42 KN).
Koło historyczne pomaga rozwijać zainteresowania uczniów oraz pogłębia ich wiedzę o przeszłości, szczególnie regionalną. Ważnym zagadnieniem jest kształtowanie właściwej postawy Polaka i Europejczyka oraz miłości do własnego regionu.
Przyjęte w programie założenia, cele, treści kształcenia, metody i formy ich realizacji sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi. Realizacja programu pomoże uczniom rozwijać umiejętność pracy w zespole oraz korzystania z wiedzy innych ludzi i różnych typów źródeł historycznych. Zawarte w programie treści sprzyjają powadzeniu zajęć poza szkołą w bezpośrednim kontakcie z miejscami pamięci. W rezultacie te działania uwrażliwią ucznia na otoczenie i nauczą emocjonalnego reagowania na fakty i prawdę historyczną, zrozumienie związków przeszłości z teraźniejszością, przywiązania do rodzinnego kraju i regionu oraz świadomości historycznej.
Jednym z zadań koła jest sprawienie dzieciom przyjemności z odkrywania historii i zapoznanie z pożytecznym sposobem spędzania wolnego czasu.
GŁÓWNY CEL PROGRAMU:
Program jest przeznaczony dla uczniów, którzy poznali już pewne fragmenty dziejów ludzkości i historii Płońska. Głównym celem tego programu jest rozwijanie zainteresowań historycznych uczniów ze szczególnym uwzględnieniem historii własnego regionu oraz rozbudzanie ich ogólnej ciekawości poznawczej w myśl słów: „Cudze chwalicie, swego nie znacie - sami nie wiecie, co posiadacie”. Każdy człowiek urodził się i żyje na określonym terytorium, który nazwany jest „Małą Ojczyzną”. Patriotyzm lokalny powinien zajmować pierwszoplanową rolę w poznawaniu historii przez młodych ludzi, którzy powinni utożsamiać się ze swoimi korzeniami.
3. CELE SZCZEGÓŁOWE:
rozbudzanie zainteresowań przeszłością i rozwijanie myślenia historycznego
poszerzanie wiedzy na temat przeszłości i kultury swojego regionu
uświadomienie uczniom związku między dziejami własnej miejscowości a dziejami ogólnokrajowymi
doskonalenie umiejętności interpretacji tekstów historycznych
rozwijanie krytycznego i twórczego myślenia
poszanowanie tradycji i symboli narodowych
kształtowanie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji dostępnych w różnych źródłach (zbiorach bibliotecznych, Internecie, encyklopediach multimedialnych i Pracowni Dokumentacji Dziejów Płońska)
samodzielność ucznia w ...