Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Projekt
„Poradzę sobie”
dla uczniów kl.I-III SP
Realizator: pedagog Anna Maria Fikus
Głównym celem projektu jest stworzenie ciekawych zajęć pozalekcyjnych dla dzieci nadpobudliwych, zahamowanych, mających trudności wychowawcze, czasami adaptacyjne.
Zajęcia takie odgrywają ważną rolę w pedagogice, zwłaszcza w pracy z dziećmi, które sprawiającą problemy. Działalność artystyczna pozwala wyrazić
i rozładować negatywne emocje oraz wypowiedzieć się i przedstawić swój wizerunek otaczającej rzeczywistości za pomocą obrazu, mimiki, ruchu, gestu. Mają one wpływ na kształtowanie twórczego przezwyciężania trudności, rozładowują stres, ułatwiają komunikację i wpływają na kształtowanie więzi międzyludzkich.
Zajęcia artystyczne (plastyczne, kulinarne, praca z książką) zaspokajają potrzebę przeżyć estetycznych, rozwijają poczucie piękna ( również
w odniesieniu do sposobu życia i zachowania się), dostarczają radości
i satysfakcji z podejmowanych działań, wyzwalają pozytywną motywację, chęć współpracy z rówieśnikami, co z kolei wpływa na nawiązanie przyjaźni. Watro podkreślić, że zajęcia odbywające się w kameralnych warunkach są okazją
do stworzenia więzi z pedagogiem i uczniem. Taka forma spędzania czasu pozytywnie wpływa na rozwój osobowości młodego człowieka oraz ma formę zajęć o charakterze terapeutycznym.
Założenia projektu
Otoczenie wzmożoną opieką uczniów mających problemy wychowawcze, adaptacyjne, czasami z niską samooceną. Prowadzenie działań wychowawczych ukierunkowanych na pozytywne wsparcie dzieci, wzmocnienie więzi ze szkołą, osiąganie sukcesów, co zapewni uczniom lepsze samopoczucie, zadowolenie, wiarę we własne siły oraz decydować o własnych wyborach.
Charakterystyka grupy
Projekt skierowany jest do uczniów klas I-III SP, którzy przejawiają:
► trudności adaptacyjne w warunkach szkolnych (uczniowie kl.I);
► problemy w nawiązywaniu i utrzymaniu bliskich kontaktów z rówieśnikami;
► trudności emocjonalne w kontaktach z innymi (wrogość, nieufność).
Cele projektu: wsparcie uczniów przeżywających trudności w kształtowaniu rozwoju osobowego przez:
► pogłębianie wiedzy o sobie w obszarze uczuć i emocji;
► poznawanie swoich mocnych stron i potencjału osobistego;
► rozwijanie umiejętności zainteresowań;
► odkrywanie pozytywnego obrazu siebie;
► trening w zakresie nawiązywania trwałych i bezpiecznych relacji z innymi uczniami;
► wzajemne poznanie, integracja grupy i określenie własnych oczekiwań;
► promowanie prawidłowych postaw;
► pomoc w rozwiązywaniu problemów;
► zapoznanie z różnymi technikami plastycznymi;
► sprawdzenie swoich umiejętności kulinarnych.
Metody pracy
► Praca w grupie;
► Praca w kręgu;
► Rozmowa i dyskusja;
► Działania indywidualne.
Realizacja
1 raz w tygodniu, 1 x 45 min;
Tematy zajęć
1. Chcemy być grupą.
2.Nasz kodeks praw.
3.Moje miejsce podczas świąt Bożego Narodzenia (Jestem WAŻNĄ osobą).
4. „Niewidzialna ręka”- poczucie własnej wartości.
5.Nasze nastroje.
6.Potrafię wiele-sałatka owocowa.
7.Jestem częścią całości.
8.Symetryczny robot
9.Zawody lotnicze.
10.Jesteśmy całością- ostatnie zajęcia.
Ewaluacja projektu:
► rozmowy z uczestnikami;
► rozmowy z wychowawcami;
► rozmowy z rodzicami na temat zmian , jakie ...