Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
mgr Katarzyna Wolańska
Konspekt lekcji matematyki w I klasie gimnazjum
Temat: Procenty w zadaniach tekstowych.
Cele operacyjne
Uczeń zna :
pojęcie procentu;
Uczeń rozumie :
potrzebę wykorzystywania równań w rozwiązywaniu problemu;
potrzebę kształtowania logicznego i twórczego myślenia.
Uczeń potrafi :
stworzyć i rozwiązać równanie w oparciu o treść zadania;
przeanalizować test i sformułować precyzyjną wypowiedź;
korzystać z wiedzy teoretycznej w życiu codziennym.
Metody nauczania
poszukujące, praktyczne, pogadanka.
Forma pracy
praca w parach, praca z całą klasą pod kierunkiem nauczyciela, praca samodzielna.
Środki dydaktyczne
gra dydaktyczna – Domino;
kartki z zadaniami;
podręcznik „Matematyka z plusem”.
Przebieg lekcji
I. Część wstępna
Sprawdzenie obecności.
Przypomnienie potrzebnych wiadomości o procentach.
Gdzie możemy spotkać się z symbolem procentu? W jakich sytuacjach?
Co oznacza 1% danej wielkości?
W jaki sposób zamieniamy procenty na liczby?
W jaki sposób zamieniamy liczby na procenty?
Rozdanie kopert z dominem matematycznym (załącznik 1).
Uczniowie w parach układają domino.
Wybrana para uczniów przedstawia rozwiązanie na tablicy.
START
50% liczby x
o 30% więcej od x
1,3x
0,7x
o 30% mniej od x
75% liczby x
o 60% mniej od x
125% liczby x
liczbę x powiększono o 3%
1,03x
0,97x
liczbę x obniżono o 3%
1% liczby x
META
II. Część główna
Realizacja tematu lekcji
Zapisanie tematu lekcji.
Na dzisiejszej lekcji będziemy rozwiązywać zadania tekstowe, w których występują procenty.
Rozdanie kartek z zadaniami (załącznik 2).
Dwa zadania rozwiązujemy wspólnie, dyskutując o sposobie określenia niewiadomej, analizie zadania, sposobie zapisania i rozwiązania równania oraz odpowiedzi.
Zadanie 1. Rozdziel 253 zł pomiędzy trzy osoby tak, aby pierwsza miała dwa razy więcej niż druga, a trzecia 80% tego, co pierwsza.
Analiza zadania: x - pieniądze I osoby
0,5x – pieniądze II osoby
80%x = 0,8x – pieniądze III osoby
253 – pieniądze do rozdania
Równanie: x + 0,5x + 0,8x = 253
Rozwiązanie: x = 110 – I 55 – II 88 – III
Odpowiedź: Pierwsza osoba otrzymała 110 zł, druga 55 zł, trzecia 88 zł.
Zadanie 2. Pani Ewa kupiła w sklepie sukienkę, żakiet i kapelusz i zapłaciła w sumie 384zł. Kapelusz był o 20% tańszy od sukienki, a żakiet o 40% droższy od sukienki. Ile kosztowała sukienka, ile żakiet a ile kapelusz?
Analiza: x – cena sukienki
80%x = 0,8x – cena kapelusza
140%x = 1,4x – cena żakietu
384 – łączna cena
Równanie: x + 0,8x + 1,4x = 384
Rozwiązanie: x = 120 – cena sukienki 96 – cena kapelusza 168 – cena żakietu
Odpowiedź: Sukienka kosztowała 120zł, kapelusz 96zł, żakiet 168zł.
Utrwalenie wiadomości.
Kolejne zadania ...