Dodaj publikację
Autor
Anna Koba
Data publikacji
2012-01-31
Średnia ocena
5,00
Pobrań
284

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Karta pracy dla uczniów przydatna podczas wprowadzania podstawowych pojęć związanych z układem kartezjańskim.
 Pobierz (pdf, 375,5 KB)

Komentarze

danuta 03, 2012-02-02

Super:)

Podgląd treści

Prostokątny układ współrzędnych na płaszczyźnie.


Zadanie 1. Uzupełnij zdania.
a) Układ współrzędnych dzieli płaszczyznę na ................................. ćwiartki.

b) Punkt (....;....) to początek układu współrzędnych.

c) Oś poziomą nazywamy osią ...................................... i oznaczamy ją wielką literą ......,

natomiast oś pionowa to oś ........................, którą oznaczamy ...........................................

d) W układzie współrzędnych na płaszczyźnie każdemu punktowi odpowiada dokładnie

jedna .................. liczb, są to jego .............................................. .

e) Każda para liczb wyznacza w układzie współrzędnych dokładnie .................... punkt.


Zadanie 2. Agnieszka zaznaczyła w układzie współrzędnych czas, jaki poświęciła na naukę.

Modelami układu
współrzędnych są np.
plan miasta, sala
teatralna, kinowa,
plansze wielu gier
(szachów) oraz
niektóre krzyżówki.

a) Odczytaj:

 którego dnia Agnieszka uczyła się najdłużej? ....................................................................................
 którego dnia uczyła się najkrócej? ......................................................................................................

b) Dlaczego Agnieszka wykorzystała tylko pierwszą ćwiartkę układu współrzędnych?
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................

Zadanie 3. Odczytaj współrzędne wierzchołków narysowanych figur:




















1

03060901201501802102400123456789kolejne dni grudniaczas w minutach Zadanie 4. Zaznacz w układzie współrzędnych punkty: A (-3;2), B (3;8), C (7;8), D (1;2), E (7;2),
F (9;4), G (11;4), H (9;2), I (10;2), J (10;-1), K (9;-1), L (11;-3), Ł (9;-3), M (7;-1), N (1;-1), O (7;-7),
P (3;-7), R (-3;-1), S (-6;-1), T (-7; ½), U (-6;2), W (-3;2), a następnie połącz kolejne litery alfabetu.


Co otrzymałeś/aś?
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................









































































Zadanie 5. Punkty w układzie współrzędnych oznaczono różnymi literami. Przyporządkuj litery
podanym współrzędnym i odczytaj rozwiązanie.

(-8;5) (-3;-3) (4;8)

M ...... ......

(-3;3) (6;0) (-5;10)

...... ...... ......

(-8;0) (6;0) (0;6)

...... ...... ......

(-11;9) (6;-4) (11;9)

...... ...... ......

(-8;-4) (6;-4) (-8;5)

...... ...... ......









Kto jest autorem tych słów? ............................................................................................................................

Zakoduj w podobny sposób swoje imię i nazwisko.
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................

2