Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
danuta 03, 2012-02-02
Super:)
Prostokątny układ współrzędnych na płaszczyźnie.
Zadanie 1. Uzupełnij zdania.
a) Układ współrzędnych dzieli płaszczyznę na ................................. ćwiartki.
b) Punkt (....;....) to początek układu współrzędnych.
c) Oś poziomą nazywamy osią ...................................... i oznaczamy ją wielką literą ......,
natomiast oś pionowa to oś ........................, którą oznaczamy ...........................................
d) W układzie współrzędnych na płaszczyźnie każdemu punktowi odpowiada dokładnie
jedna .................. liczb, są to jego .............................................. .
e) Każda para liczb wyznacza w układzie współrzędnych dokładnie .................... punkt.
Zadanie 2. Agnieszka zaznaczyła w układzie współrzędnych czas, jaki poświęciła na naukę.
Modelami układu
współrzędnych są np.
plan miasta, sala
teatralna, kinowa,
plansze wielu gier
(szachów) oraz
niektóre krzyżówki.
a) Odczytaj:
którego dnia Agnieszka uczyła się najdłużej? ....................................................................................
którego dnia uczyła się najkrócej? ......................................................................................................
b) Dlaczego Agnieszka wykorzystała tylko pierwszą ćwiartkę układu współrzędnych?
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
Zadanie 3. Odczytaj współrzędne wierzchołków narysowanych figur:
1
03060901201501802102400123456789kolejne dni grudniaczas w minutachZadanie 4. Zaznacz w układzie współrzędnych punkty: A (-3;2), B (3;8), C (7;8), D (1;2), E (7;2),
F (9;4), G (11;4), H (9;2), I (10;2), J (10;-1), K (9;-1), L (11;-3), Ł (9;-3), M (7;-1), N (1;-1), O (7;-7),
P (3;-7), R (-3;-1), S (-6;-1), T (-7; ½), U (-6;2), W (-3;2), a następnie połącz kolejne litery alfabetu.
Co otrzymałeś/aś?
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
Zadanie 5. Punkty w układzie współrzędnych oznaczono różnymi literami. Przyporządkuj litery
podanym współrzędnym i odczytaj rozwiązanie.
(-8;5) (-3;-3) (4;8)
M ...... ......
(-3;3) (6;0) (-5;10)
...... ...... ......
(-8;0) (6;0) (0;6)
...... ...... ......
(-11;9) (6;-4) (11;9)
...... ...... ......
(-8;-4) (6;-4) (-8;5)
...... ...... ......
Kto jest autorem tych słów? ............................................................................................................................
Zakoduj w podobny sposób swoje imię i nazwisko.
..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
2