Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
mgr Magdalena Sobecka – Skrzyniarz
nauczyciel historii i społeczeństwa
Szkoła Podstawowa nr 19
Włocławek
scenariusz lekcji z wykorzystaniem encyklopedii multimedialnej
DZIAŁALNOŚĆ POLITYCZNA I GOSPODARCZA KAZIMIERZA WIELKIEGO
( SCENARIUSZ LEKCJI DLA KLASY V)
Część merytoryczna:
I. Cele:
1) Wiadomości:
a) Zapamiętanie:
u. wie: kim był Kazimierz Wielki
u. zna pojęcia: uniwersytet
u. zna datę: 1364
u. zna wrogów i sojusznika Polski w początkowym okresie panowania K. Wielkiego
u. wie, jakie tereny przyłączył do Polski K. Wielki
b) Zrozumienie:
u. rozumie wyżej wymienione pojęcia
u. potrafi wymienić główne dokonania K. Wielkiego w dziedzinie polityki wewnętrznej
u. rozumie, jaką role odgrywał uniwersytet w rozwoju kultury
2. Umiejętności:
c) w sytuacjach typowych:
- u. potrafi:
posługiwać się komputerowym testem wyboru
wyszukiwać potrzebne informacje w encyklopedii multimedialnej
przedstawić cele polityki wewnętrznej i zagranicznej K. Wielkiego
na podstawie przeczytanego tekstu literackiego uzupełnić mapę mentalną
porównać granice państwa Władysława Łokietka z granicami w chwili śmierci Kazimierza Wielkiego
d) w sytuacjach problemowych
właściwie używać poznanych pojęć historycznych
udowodnić racjonalność kompromisowego charakteru polityki K. Wielkiego
2. Zasady:
systematyczności, poglądowości, samodzielności, związek teorii z praktyką, efektywności, przystępności, od indywidualizacji do socjalizacji
3. Metody:
pogadanka, praca z komputerem, praca w grupach, praca z tekstem literackim, metoda „ 6 myślacych kapeluszy”
4. Środki dydaktyczne:
podręcznik, zeszyt ćwiczeń, „ Multimedialna Historia Polski”, komputerowy test wyboru przygotowany w programie Pascal, mapa mentalna przygotowana w programie Snap Grafix
Część właściwa:
Czynności organizacyjno – porządkowe:
wejście do klasy uczniów
przygotowanie się do lekcji
Rekapitulacja wtórna :
Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi rozdanie dyskietek z przygotowanym przez niego testem zatytułowanym „ Polska w czasie rozbicia dzielnicowego i panowania Władysław Łokietka”. Test sprawdza wiadomości z kilku wcześniejszych lekcji, dotyczących początków panowania państwa Piastów. Uczniowie rozwiązują test parami, przez cały czas widoczna jest liczba uzyskanych punktów
Słowo wiążące i zapisanie tematu lekcji
Władysław Łokietek umiera w roku 1333. Zostaje pochowany w Krakowie, w katedrze wawelskiej. Po śmierci Władysława Łokietka rządy w kraju obejmuje jego syn – Kazimierz, który w tym samym roku koronuje się na króla Polski. Na dzisiejszej lekcji omówimy dzieje panowania tego ostatniego władcy z dynastii Piastów – Kazimierza Wielkiego. Zapiszmy więc temat dzisiejszej lekcji:
Polska w czasach panowania Kazimierza Wielkiego
Opracowanie nowego materiału:
a) Praca z „ Multimedialna Historia Polski”
nauczyciel poleca uruchomić encyklopedię. W tym celu uczniowie włączają 1 część encyklopedii do napędu CD Rom, następnie wybierają Mój Komputer, uruchamiają napęd przez dwukrotne klikniecie w ikonkę Dzieje. Na ekranie monitora pojawia się następujące okno:
Rysunek 1: Wygląd okna 1 części encyklopedii multimedialnej po uruchomieniu komputera
Następnie nauczyciel ...