Dodaj publikację
Autor
Magdalena Sobecka-Skrzyniarz
Data publikacji
2012-03-12
Średnia ocena
3,00
Pobrań
80

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lekcja przygotowana do przeprowadzenia dla uczniów klas V szkoły podstawowej na zajęcia koła historycznego (lekcja z użyciem Multimedialnej Historii Polski).
 Pobierz (docx, 2,9 MB)

Podgląd treści

mgr Magdalena Sobecka – Skrzyniarz

nauczyciel historii i społeczeństwa

Szkoła Podstawowa nr 19

Włocławek

scenariusz lekcji z wykorzystaniem encyklopedii multimedialnej

DZIAŁALNOŚĆ POLITYCZNA I GOSPODARCZA KAZIMIERZA WIELKIEGO

( SCENARIUSZ LEKCJI DLA KLASY V)

Część merytoryczna:

I. Cele:

1) Wiadomości:

a) Zapamiętanie:

u. wie: kim był Kazimierz Wielki

u. zna pojęcia: uniwersytet

u. zna datę: 1364

u. zna wrogów i sojusznika Polski w początkowym okresie panowania K. Wielkiego

u. wie, jakie tereny przyłączył do Polski K. Wielki

b) Zrozumienie:

u. rozumie wyżej wymienione pojęcia

u. potrafi wymienić główne dokonania K. Wielkiego w dziedzinie polityki wewnętrznej

u. rozumie, jaką role odgrywał uniwersytet w rozwoju kultury

2. Umiejętności:

c) w sytuacjach typowych:

- u. potrafi:

posługiwać się komputerowym testem wyboru

wyszukiwać potrzebne informacje w encyklopedii multimedialnej

przedstawić cele polityki wewnętrznej i zagranicznej K. Wielkiego

na podstawie przeczytanego tekstu literackiego uzupełnić mapę mentalną

porównać granice państwa Władysława Łokietka z granicami w chwili śmierci Kazimierza Wielkiego

d) w sytuacjach problemowych

właściwie używać poznanych pojęć historycznych

udowodnić racjonalność kompromisowego charakteru polityki K. Wielkiego

2. Zasady:

systematyczności, poglądowości, samodzielności, związek teorii z praktyką, efektywności, przystępności, od indywidualizacji do socjalizacji

3. Metody:

pogadanka, praca z komputerem, praca w grupach, praca z tekstem literackim, metoda „ 6 myślacych kapeluszy”

4. Środki dydaktyczne:

podręcznik, zeszyt ćwiczeń, „ Multimedialna Historia Polski”, komputerowy test wyboru przygotowany w programie Pascal, mapa mentalna przygotowana w programie Snap Grafix

Część właściwa:

Czynności organizacyjno – porządkowe:

wejście do klasy uczniów

przygotowanie się do lekcji

Rekapitulacja wtórna :

Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi rozdanie dyskietek z przygotowanym przez niego testem zatytułowanym „ Polska w czasie rozbicia dzielnicowego i panowania Władysław Łokietka”. Test sprawdza wiadomości z kilku wcześniejszych lekcji, dotyczących początków panowania państwa Piastów. Uczniowie rozwiązują test parami, przez cały czas widoczna jest liczba uzyskanych punktów

Słowo wiążące i zapisanie tematu lekcji

Władysław Łokietek umiera w roku 1333. Zostaje pochowany w Krakowie, w katedrze wawelskiej. Po śmierci Władysława Łokietka rządy w kraju obejmuje jego syn – Kazimierz, który w tym samym roku koronuje się na króla Polski. Na dzisiejszej lekcji omówimy dzieje panowania tego ostatniego władcy z dynastii Piastów – Kazimierza Wielkiego. Zapiszmy więc temat dzisiejszej lekcji:

Polska w czasach panowania Kazimierza Wielkiego

Opracowanie nowego materiału:

a) Praca z „ Multimedialna Historia Polski”

nauczyciel poleca uruchomić encyklopedię. W tym celu uczniowie włączają 1 część encyklopedii do napędu CD Rom, następnie wybierają Mój Komputer, uruchamiają napęd przez dwukrotne klikniecie w ikonkę Dzieje. Na ekranie monitora pojawia się następujące okno:

Rysunek 1: Wygląd okna 1 części encyklopedii multimedialnej po uruchomieniu komputera

Następnie nauczyciel ...