Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
I Wstęp
Zajęcia na świetlicy szkolnej mają szczególny charakter , a sama świetlica jest specyficznym środowiskiem wychowawczym Wspomaga i uzupełnia pracę szkoły we wszystkich jej zakresach : opieki , profilaktyki oddziaływania wychowawczego oraz dydaktycznego .Przebywa tu po zajęciach lekcyjnych grupa dzieci w młodszym wieku szkolnym ,który ze względu na oczekiwanie na odwóz do domu muszą być pod opieką szkoły . Dzieci nie zawsze są zachwycone taką sytuacją . Po wysiłku związanym z nauką w szkole , z powodu nieustającego gwaru i hałasu ,często stają się zmęczone . Należy więc podejmować starania , aby w świetlicy panował klimat wzajemnej serdeczności , który zmotywuje dzieci do odrobiny aktywności .Uczestnicy zajęć świetlicowych są społecznością zróżnicowaną pod względem wieku oraz psychoruchowego rozwoju . Zajęcia świetlicowe mają na celu nie tylko wypełnienie czasu w sposób interesujący , ale pozwalają także osiągnąć określone zmiany w postawie i codziennych nawykach dzieci. Dziecko podejmuje realizację różnych zadań ,związanych ze sposobami spędzenia wolnego czasu , uczy się reguł zachowania i współżycia społecznego , integruje się z zespołem , rozwija różnorodne zdolności . Edukacja na świetlicy szkolnej kładzie nacisk na rozwój zainteresowań poznawczych, samodzielnego myślenia i twórczych postaw . Jeśli przy tym efekty pracy są trwałe i widoczne u większości wychowanków można mówić o sukcesie wychowawcy i efektywności pracy szkoły.
II Cele działalności świetlicy szkolnej
Cele ogólne :
1. Zapewnienie wychowankom zorganizowanej opieki wychowawczej .
2. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków .
3. Zapewnienie warunków do racjonalnego spędzania czasu wolnego .
4. Tworzenie warunków do nauki własnej i pomocy w nauce .
5. Rozwijanie samodzielności wychowanków oraz poczucia etyki i wrażliwości na piękno.
Cele szczegółowe :
1.Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
a .ćwiczenia umiejętności samodzielnego czytania,
b. doskonalenie poprawnego i swobodnego wypowiadania się,
c. ćwiczenia umiejętności zapamiętywania .
2.Rozwijanie umiejętności manualnych.
3.Wyzwalanie ekspresji twórczej wychowanków, eksponowanie ich twórczości .
4. Zwiększanie sprawności fizycznej.
5.Wzbogacenie wiedzy o środowisku lokalnym , społecznym i przyrodniczym.
6.Wdrażanie do przestrzegania obowiązujących norm i zasad wychowania.
7. Kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie.
8.Wyrabianie poczucia godności , uczciwości, przyjaźni i życzliwości , szacunku w stosunku do innych osób .
9.Wdrażanie do utrzymania ładu i porządku w świetlicy , poszanowanie własności , przestrzeganie wspólnie ustalonych zasad pracy.
10.Kształcenie i utrwalenie nawyków bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
III Treści programu
W trakcie zajęć świetlicowych przewiduje się realizację treści skupionych wokół następujących ośrodków tematycznych:
1.Bezpieczna droga do szkoły , bezpieczny dojazd do szkoły .
1.Przypomnienie zasad zachowania się na drogach
2.Zachowanie się w środkach komunikacji
3.Bezpieczne zachowanie się w różnych sytuacjach
2.Dziecko jako członek społeczności szkolnej .
1.Zapoznanie ...