Dodaj publikację
Autor
Grażyna Górecka
Data publikacji
2012-03-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
551

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji dla klasy VI szkoły podstawowej na lekcję matematyki podsumowującą dział dotyczący skali.
 Pobierz (doc, 44,0 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE VI B
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 39 GDYNIA
LEKCJA OTWARTA

TEMAT: Skala na mapach i planach – wykorzystanie wiedzy w praktyce.

Klasa VI b
Nauczyciel prowadzący Grażyna Górecka
Data 25. 11. 2010

Cele lekcji:
• Głównym celem lekcji jest powtórzenie i utrwalenie wiadomości dotyczących skali na mapach.
• Uczeń zna: pojęcie skali i planu,
• Uczeń rozumie: pojęcie skali i planu,
• Uczeń umie: wykonywać obliczenia z wykorzystaniem skali mapy bądź planu, odczytać odległość na mapie
i obliczyć długość rzeczywistą danej drogi, obliczyć skalę mając podane odległości rzeczywiste i na mapie, obliczać pola obszaru na mapie, analizować sytuację i wyciągać wnioski.

Odniesienie do standardów egzaminacyjnych:
3.5 - opisywanie sytuacji przedstawionej w zadaniu
5.3 - wykonywanie obliczeń
5.4 - planuje i wykonuje obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora
5.5 - wykorzystanie w sytuacjach praktycznych poznanych własności.

Metody: pogadanka, burza mózgów, ćwiczenia praktyczne

Środki dydaktyczne: karty pracy, mapy geograficzne, globus, miara.

Formy pracy na lekcji: praca z całą klasą.

|ETAP LEKCJI |CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |CZYNNOŚCI UCZNIA |
|Część wstępna. |Przywitanie i sprawdzenie obecności. |Przygotowanie się do zajęć. |
|(5 minut) |Sprawdzenie pracy domowej. |Sprawdzenie pracy domowej. |
| |Podanie tematu lekcji. |Zapisanie tematu lekcji. |
|Część zasadnicza. |Przypomnienie uczniom podstawowych informacji dotyczących skali. |Powtórzenie podstawowych wiadomości o skali. |
|(35 minut) |Wprowadzenie do lekcji. Rozdanie kart pracy. |Rozwiązywanie zadań z karty pracy. |
| |Rozwiązywanie zadań | |
|Zakończenie lekcji. |Omówienie pracy uczniów. |Zapisanie pracy domowej. |
|(5 minut) |Zadanie pracy domowej i przypomnienie o zbliżającym się sprawdzianie. | |

KARTA PRACY

ZADANIE 1. Oblicz rzeczywistą odległość w linii prostej między stolicą Polski a stolicą Republiki Czeskiej.

Skala mapy nr 1: ………………………………
Zamiana skali liczbowej na mianowaną:
1 cm na mapie …………………….cm w rzeczywistości
1 cm na mapie ……………………m w rzeczywistości
1 cm na mapie …………………….km w rzeczywistości

Odległość między ………………..a…………………. na mapie wynosi ………cm
więc …………………………… w rzeczywistości.

Skala mapy nr 2: ………………………………
Zamiana skali liczbowej na mianowaną:
1 cm na mapie …………………….cm w rzeczywistości
1 cm na mapie ……………………m w rzeczywistości
1 cm na mapie …………………….km w rzeczywistości

Odległość między ………………..a…………………. na mapie wynosi ………cm
więc …………………………… w rzeczywistości.

ZADANIE 2. Wykorzystując odległość rzeczywistą między Pragą a Warszawą wyliczoną w poprzednim zadaniu oblicz skalę mapy.

Odległość między miastami w rzeczywistości wynosi :
…..…………km = ……….………….m=……………………..cm

Odległość między miastami na mapie wynosi….................cm.

Więc: ………………..cm na mapie ………………….cm w rzeczywistości

1 cm na mapie ………………………cm w rzeczywistości.

Skala mapy wynosi:……………………………………………

ZADANIE 3. Oblicz długość równika, korzystając z globusa.

Długość równika na globusie:…………………

Skala, w jakiej został wykonany globus: …………………………

Zamiana skali liczbowej na mianowaną ...