Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE VI B
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 39 GDYNIA
LEKCJA OTWARTA
TEMAT: Skala na mapach i planach – wykorzystanie wiedzy w praktyce.
Klasa VI b
Nauczyciel prowadzący Grażyna Górecka
Data 25. 11. 2010
Cele lekcji:
• Głównym celem lekcji jest powtórzenie i utrwalenie wiadomości dotyczących skali na mapach.
• Uczeń zna: pojęcie skali i planu,
• Uczeń rozumie: pojęcie skali i planu,
• Uczeń umie: wykonywać obliczenia z wykorzystaniem skali mapy bądź planu, odczytać odległość na mapie
i obliczyć długość rzeczywistą danej drogi, obliczyć skalę mając podane odległości rzeczywiste i na mapie, obliczać pola obszaru na mapie, analizować sytuację i wyciągać wnioski.
Odniesienie do standardów egzaminacyjnych:
3.5 - opisywanie sytuacji przedstawionej w zadaniu
5.3 - wykonywanie obliczeń
5.4 - planuje i wykonuje obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora
5.5 - wykorzystanie w sytuacjach praktycznych poznanych własności.
Metody: pogadanka, burza mózgów, ćwiczenia praktyczne
Środki dydaktyczne: karty pracy, mapy geograficzne, globus, miara.
Formy pracy na lekcji: praca z całą klasą.
|ETAP LEKCJI |CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |CZYNNOŚCI UCZNIA |
|Część wstępna. |Przywitanie i sprawdzenie obecności. |Przygotowanie się do zajęć. |
|(5 minut) |Sprawdzenie pracy domowej. |Sprawdzenie pracy domowej. |
| |Podanie tematu lekcji. |Zapisanie tematu lekcji. |
|Część zasadnicza. |Przypomnienie uczniom podstawowych informacji dotyczących skali. |Powtórzenie podstawowych wiadomości o skali. |
|(35 minut) |Wprowadzenie do lekcji. Rozdanie kart pracy. |Rozwiązywanie zadań z karty pracy. |
| |Rozwiązywanie zadań | |
|Zakończenie lekcji. |Omówienie pracy uczniów. |Zapisanie pracy domowej. |
|(5 minut) |Zadanie pracy domowej i przypomnienie o zbliżającym się sprawdzianie. | |
KARTA PRACY
ZADANIE 1. Oblicz rzeczywistą odległość w linii prostej między stolicą Polski a stolicą Republiki Czeskiej.
Skala mapy nr 1: ………………………………
Zamiana skali liczbowej na mianowaną:
1 cm na mapie …………………….cm w rzeczywistości
1 cm na mapie ……………………m w rzeczywistości
1 cm na mapie …………………….km w rzeczywistości
Odległość między ………………..a…………………. na mapie wynosi ………cm
więc …………………………… w rzeczywistości.
Skala mapy nr 2: ………………………………
Zamiana skali liczbowej na mianowaną:
1 cm na mapie …………………….cm w rzeczywistości
1 cm na mapie ……………………m w rzeczywistości
1 cm na mapie …………………….km w rzeczywistości
Odległość między ………………..a…………………. na mapie wynosi ………cm
więc …………………………… w rzeczywistości.
ZADANIE 2. Wykorzystując odległość rzeczywistą między Pragą a Warszawą wyliczoną w poprzednim zadaniu oblicz skalę mapy.
Odległość między miastami w rzeczywistości wynosi :
…..…………km = ……….………….m=……………………..cm
Odległość między miastami na mapie wynosi….................cm.
Więc: ………………..cm na mapie ………………….cm w rzeczywistości
1 cm na mapie ………………………cm w rzeczywistości.
Skala mapy wynosi:……………………………………………
ZADANIE 3. Oblicz długość równika, korzystając z globusa.
Długość równika na globusie:…………………
Skala, w jakiej został wykonany globus: …………………………
Zamiana skali liczbowej na mianowaną ...