Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Ciekawostki matematyczne
Wprowadzenie:
Zagadki, gry, rebusy, krzyżówki, łamigłówki i ciekawostki matematyczne w bardzo interesujący sposób uzupełniają naszą wiedzę. Mam nadzieję, że przygotowanie Waszego projektu zachęci Was do pogłębiania wiedzy matematycznej, której nie znajdziecie na lekcji.
Zadanie:
Waszym zadaniem jest odnalezienie ciekawostek matematycznych oraz pomysłowe przedstawienie ich w pracy.
Wynikiem Waszych starań będzie stworzenie broszurki, zeszytu, czy albumu z omówionymi ciekawostkami. Formułujcie krótkie wypowiedzi zawierające tylko najważniejsze informacje.
Na lekcji matematyki zaprezentujecie swoją pracę.
Proces:
Będziecie pracować w grupach 2-3 osobowych. Wybierzcie osobę, która będzie prezentować informacje oraz tę, która będzie kontaktować się z nauczycielem w trakcie tworzenia projektu.
W celu wykonania projektu należy wybrać 10 ciekawostek z wymienionych poniżej (5 spośród grupy I i 5 spośród grupy II)
Ciekawostki do omówienia:
I.
Kwadrat magiczny
Szyfr Cezara
Pierwsze liczydła
Historia liczb
Trójkąty (pitagorejski, egipski, Pascala)
Kalendarz
Alfabet Morse’a
Związek pitagorejski
II.
Liczba zero
Liczba pi
Liczby trójkątne
Liczby kwadratowe
Liczby doskonałe
Liczby palindromiczne
Liczby sfeniczne
Liczby gnomiczne
Źródła:
http://www.math.edu.pl/a-to-ciekawe
http://www.math.edu.pl/liczby
inne źródła
Ewaluacja:
Początkujący (1pkt)
Rozwijający się (2pkt)
Zaawansowany (3pkt)
Ekspert(4 pkt)
Punkty
Zbieranie informacji oraz jej przetwarzanie.
Brak opracowania wszystkich 10 zagadnień. Informacje nie na temat.
Tematy zrealizowane pobieżnie, brak szczegółów.
Tematy zrealizowane w pełni. Występują nieliczne błędy merytoryczne.
Tematy zrealizowane w pełni, brak błędów merytorycznych.
0-4
Opracowanie tematu. Poprawność i jakość opracowań.
Bardzo słabe pobieżne, mały wkład pracy przy opracowaniu. Brak elementów graficznych.
Opracowanie poprawne. Mała staranność. Liczne błędy. Niepoprawny dobór kolorów, uboga ilość grafiki i skąpe formatowanie.
Opracowanie staranne, ciekawe graficznie, prawidłowy dobór kolorów, dobrze uporządkowane.
Opracowanie bardzo staranne, przejrzyste, czytelne, atrakcyjne wizualnie. Widać bardzo duże zainteresowanie.
0-4
Ogólne wrażenia estetyczne. Przedstawienie tematu i obrona swojego stanowiska
Praca niestaranna, mało ciekawa, brak pewności siebie. Brak odpowiedzi na pytania
Praca poprawna, ale bez włożonego wysiłku, prosta. Słabe odpowiedzi na pytania
Praca staranna, ciekawa, dobry styl. Przedstawienie wszystkich informacji w dobrze uporządkowany sposób.
Praca wzorowa, oryginalna. Przedstawienie informacji w interesujący sposób. Wyczerpujące odpowiedzi na zadawane pytania.
0-4
Współpraca w grupie
Całkowity brak współpracy między uczniami i z nauczycielem
Większość pracy indywidualnej
Dobra organizacja pracy grupy. Brak współpracy z nauczycielem.
Doskonała współpraca w całej grupie. Praca wykonana przez wszystkich członków grupy. Współpraca z nauczycielem.
0-4
16 - 15 celujący14 - 13 bardzo dobry12 - 10 dobry9 - 8 dostateczny7 - 6 dopuszczający5 - 0 niedostateczny
Podsumowanie:
Celem tej pracy jest Wasze zainteresowanie matematyką i zauważenie, że nie jest ona taka straszna jak Wam się wydaje ...