Dodaj publikację
Autor
Anna Sysio
Data publikacji
2012-04-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
810

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Metoda projektów dotycząca ciekawostek matematycznych mająca na celu zaktywizowanie uczniów, ćwiczenie pracy grupowej oraz zainteresowanie matematyką.
 Pobierz (docx, 15,7 KB)

Podgląd treści

Ciekawostki matematyczne

Wprowadzenie:

Zagadki, gry, rebusy, krzyżówki, łamigłówki i ciekawostki matematyczne w bardzo interesujący sposób uzupełniają naszą wiedzę. Mam nadzieję, że przygotowanie Waszego projektu zachęci Was do pogłębiania wiedzy matematycznej, której nie znajdziecie na lekcji.

Zadanie:

Waszym zadaniem jest odnalezienie ciekawostek matematycznych oraz pomysłowe przedstawienie ich w pracy.

Wynikiem Waszych starań będzie stworzenie broszurki, zeszytu, czy albumu z omówionymi ciekawostkami. Formułujcie krótkie wypowiedzi zawierające tylko najważniejsze informacje.

Na lekcji matematyki zaprezentujecie swoją pracę.

Proces:

Będziecie pracować w grupach 2-3 osobowych. Wybierzcie osobę, która będzie prezentować informacje oraz tę, która będzie kontaktować się z nauczycielem w trakcie tworzenia projektu.

W celu wykonania projektu należy wybrać 10 ciekawostek z wymienionych poniżej (5 spośród grupy I i 5 spośród grupy II)

Ciekawostki do omówienia:

I.

Kwadrat magiczny

Szyfr Cezara

Pierwsze liczydła

Historia liczb

Trójkąty (pitagorejski, egipski, Pascala)

Kalendarz

Alfabet Morse’a

Związek pitagorejski

II.

Liczba zero

Liczba pi

Liczby trójkątne

Liczby kwadratowe

Liczby doskonałe

Liczby palindromiczne

Liczby sfeniczne

Liczby gnomiczne

Źródła:

http://www.math.edu.pl/a-to-ciekawe

http://www.math.edu.pl/liczby

inne źródła

Ewaluacja:

Początkujący   (1pkt)

Rozwijający się (2pkt)

Zaawansowany  (3pkt)

Ekspert(4 pkt)

Punkty

Zbieranie informacji oraz jej przetwarzanie.

Brak opracowania wszystkich 10 zagadnień. Informacje nie na temat.

Tematy zrealizowane pobieżnie, brak szczegółów.

Tematy zrealizowane w pełni. Występują nieliczne błędy merytoryczne.

Tematy zrealizowane w pełni, brak błędów merytorycznych.

0-4

Opracowanie tematu. Poprawność i jakość opracowań.

Bardzo słabe pobieżne, mały wkład pracy przy opracowaniu. Brak elementów graficznych.

Opracowanie poprawne. Mała staranność. Liczne błędy. Niepoprawny dobór kolorów, uboga ilość grafiki i skąpe formatowanie.

Opracowanie staranne, ciekawe graficznie, prawidłowy dobór kolorów, dobrze uporządkowane.

Opracowanie bardzo staranne, przejrzyste, czytelne, atrakcyjne wizualnie.  Widać bardzo duże zainteresowanie.

0-4

Ogólne wrażenia estetyczne. Przedstawienie tematu i obrona swojego stanowiska

Praca niestaranna, mało ciekawa, brak pewności siebie. Brak odpowiedzi na pytania

Praca poprawna, ale bez włożonego wysiłku, prosta. Słabe odpowiedzi na pytania

Praca  staranna, ciekawa, dobry styl. Przedstawienie wszystkich informacji w dobrze uporządkowany sposób.

Praca wzorowa, oryginalna. Przedstawienie informacji w interesujący sposób.  Wyczerpujące odpowiedzi na zadawane pytania.

0-4

Współpraca w grupie

Całkowity brak współpracy między uczniami i z nauczycielem

Większość pracy indywidualnej

Dobra organizacja pracy grupy. Brak współpracy z nauczycielem.

Doskonała współpraca w całej grupie. Praca wykonana przez wszystkich członków grupy. Współpraca z nauczycielem.

0-4

16 - 15 celujący14 - 13 bardzo dobry12 - 10 dobry9 - 8    dostateczny7 - 6    dopuszczający5 - 0    niedostateczny

Podsumowanie:

Celem tej pracy jest Wasze zainteresowanie matematyką i zauważenie, że nie jest ona taka straszna jak Wam się wydaje ...