Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Psychologiczna charakterystyka okresu dorastania
Dorastanie jest okresem wielkich zmian w życiu człowieka, okresem w którym dokonują się przeobrażenia dziecka w osobę dorosłą. W stosunkowo krótkim czasie zachodzą radykalne zmiany fizyczne i psychiczne, dzięki którym w końcowym etapie tego okresu, człowiekowi dorosłemu umożliwiają pełnienie zadań rodzinnych i zawodowo - społecznych. Dorastanie obejmuje "...zarówno dojrzewanie biologiczne, jak i ściśle z nim związany rozwój psychiczny i społeczny" (Łapińska, Żebrowska, 1982, s. ... ).
Terminologia okresu dorastania, nazywanego zamiennie adolescencją nie jest ujednolicona. Najczęściej nazwą tą obejmuje się okres życia przypadający, na lata miedzy 10 r.ż. a 20 r.ż. Jednak bez względu na stosowana terminologię, rozwój najpierw jest skoncentrowany na problemie dojrzewania psychoseksualnego (wczesna adolescencja), a dopiero później koncentruję się na problemach dorastania psychospołecznego (Brzezińska, 2000).
W adolescencji człowiek uzyskuje dwie zdolności istotne dla jego dalszego rozwoju: zdolność do dawania nowego życia oraz zdolność do samodzielnego kształtowania własnego życia. Rozwój każdej z tych zdolności przypada na różny wiek i rozdziela okres dorastania na dwie fazy. Fazę pierwszą określa się obecnie jako wczesną adolescencję (lub wiek dorastania), przypada ona na wiek 10-16 lat, a druga fazę przypadającą na wiek 16-20 lat nazywa się późną adolescencję (lub wiekiem młodzieńczy).
Kolejność następujących po sobie faz staję się powodem wielu problemów tego okresu rozwoju człowieka, przyczym nie dotyczą one tylko młodzieży, ale także rodziców jak i całego społeczeństwa.
Z każdą fazą rozwoju człowieka wiążą się określone problemy oraz związane z nimi trudności. Na przełomie dzielącym adolescencję na dwie fazy występuję tzw. kryzys tożsamości. Jest on definiowany jako okres w rozwoju tożsamości młodego człowieka, w którym musi dokonać wyboru między ważnymi dla niego alternatywami. E. Erikson twierdzi, że sposób pokonania tego kryzysu determinuje późniejszy rozwój psychiczny młodego człowieka.
1. Fizjologiczne przemiany organizmu oraz ich konsekwencje
w sferze emocji i obrazu własnej osoby
Przemiany fizjologiczne zapoczątkowane są sygnałami wysyłanymi z podwzgórza do szyszynki, która w ich wyniku uwalnia hormony nazywane gonadotropinami. Hormony te pobudzają gonady (jajniki u dziewcząt i jądra u chłopców) do produkcji estrogenu (u dziewczynek) i testosteronu (u chłopców).
Zauważalne fizjologiczne przemiany organizmu rozpoczynają się od tzw. skoku pokwitaniowego, objawiającego się szybkim wzrostem ciała oraz przyrostem wagi ciała. Skok pokwitaniowy u dziewcząt rozpoczyna się około dwóch lat wcześniej niż u chłopców, jest on mniej nasilony i trwa krócej. W czasie jego trwania zmienia się budowa ciała; u chłopców rozrastają się ramiona, u dziewcząt rozrasta się miednica oraz podskórna tkanka tłuszczowa w wyniku czego zaokrągla się sylwetka.
Po zakończeniu ...