Dodaj publikację
Autor
Agnieska Partyka-Wiej
Data publikacji
2012-04-13
Średnia ocena
4,00
Pobrań
348

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawione aktywizujące metody, pomogą uczniom w opanowaniu podstawowych wiadomości dotyczących rozpoznawania figur przestrzennych.
 Pobierz (doc, 46,0 KB)

Podgląd treści


25. 02. 2011 r.
Konspekt lekcji matematyki

Prowadząca: Agnieszka Partyka-Wiej
Klasa: VI
Czas lekcji: 45 minut

Temat: Rozpoznawanie figur przestrzennych.

Cele lekcji:

Uczeń:
▪ rozpoznaje figury przestrzenne: sześciany, prostopadłościany, graniastosłupy, ostrosłupy, stożki, walce, kule.
▪ umie je nazwać,
▪ zna podstawowe własności tych figur,
▪ potrafi w życiu codziennym odnaleźć modele figur przestrzennych,
▪ potrafi współpracować w grupie.

Metody nauczania
▪ pogadanka,
▪ pokaz,
▪ ćwiczenia praktyczne indywidualne,
▪ praca w grupach - konkurs

Materiały
▪ Podręcznik „Matematyka z plusem” GWO str. 140–145,
▪ Zeszyt ćwiczeń str. 36–37.
▪ Kartki z modelami okręgów, oraz różnej wielkości prostokąty.
▪ Modele przedstawiające różne figury przestrzenne.

Struktura i opis lekcji

I. Wprowadzenie
Uczniowie w klasach czwartej i piątej poznali sześciany, prostopadłościany oraz graniastosłupy proste. W klasie szóstej poznają nowe bryły i ich własności. Ponieważ z przedmiotami w kształcie walca, stożka, czy kuli spotkali się wiele razy, nauczyciel odwołuje się do ich doświadczeń.
Nauczyciel wraz uczniami przypomina własności figur, które poznali w poprzednich klasach.

II. Ćwiczenia praktyczne
Uczniowie otrzymują kartki w kształcie prostokątów i okręgów. Z prostokątów wykonują modele walców, a z okręgów, po wcześniejszym wycięciu ćwiartki figury – model stożka.

III. Konkurs
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy.

Zad.1
I grupa podaje jaj najwięcej przykładów walców z życia codziennego,
II grupa podaje jaj najwięcej przykładów stożków z życia codziennego,
III grupa podaje jaj najwięcej przykładów Kuli z życia codziennego. (Grupy mogą otrzymać 1-3 punkty).

Zad.2.
Uczniowie rozwiązują z Podręcznika zad. 1 c, str.143.
I grupa nazywa bryły 1-4
II grupa nazywa bryły 5-8
III grupa nazywa bryły 9-12. (Grupy mogą otrzymać maksymalnie po 4 punkty).

Zad.3.
Uczniowie rozwiązują z Podręcznika zad. 3 c, str.144. (Grupy mogą otrzymać maksymalnie po 6 punktów).

Uczniowie, którzy zdobędą największą ilość punktów – otrzymują ocenę bardzo dobrą z aktywności.

IV. Pokaz
Przedstawienie uczniom w postaci prezentacji PowerPoint brył przestrzennych zastosowanych w architekturze i naturze.

Jeśli zostanie wolny czas, uczniowie rozwiązują w Zeszycie ćwiczeń ćw.5 str. 37.

Zadanie domowe
• Zeszyt ćwiczeń ćwiczenia 1, str. 36 oraz 3, 4 str. 37 ,
• dla chętnych — Podręcznik str. 145 Superzagadka.
[pic][pic][pic]