Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
Prowadzący zajęcia: Marzena Grzegorczyk
Temat: Polska moją ojczyzną
Cele:
Uczeń potrafi wyjaśnić pojęcie ojczyzna.
Uczeń wie, jak czytać informacje z mapy Polski.
Uczeń zna główne rzeki Polski, góry, miasta.
Uczeń wie, co oznacza kolorystyka na mapie.
Uczeń zna kraje, z którymi Polska sąsiaduje.
Uczeń wie, jakie jest ukształtowanie terenu w Polsce.
Uczeń potrafi wypowiedzieć się, czym dla niego jest Polska.
Metody:
Podająca – instrukcja
Rozmowa kierowana
Burza mózgów
Oglądowa – mapa, obrazy
Formy:
Zbiorowa
Grupowa
Pomoce dydaktyczne: mapa Polski, wiersz Cz. Janczarskiego „Co to jest Polska?”, karty pracy,
Parametry grupy: dzieci klas 0, I, II, III
Czas trwania: 30 - 45 minut
Miejsce zajęć: świetlica szkolna
Rodzaj zajęć: zajęcia umysłowe
Przebieg zajęć:
I. Część wstępna.
1. Zaproszenie dzieci do zgromadzenia się w sali.
2. Wspólne przywitanie się dzieci i nauczyciela w ustalony sposób:
Na sam początek dzieci ustawiają się w parach naprzeciwko siebie. A następnie wypowiadają słowa i wykonują gesty.
Cześć (uderzenie w prawą dłoń partnera)
Hej (uderzenie w lewą dłoń partnera)
O.K. (uderzenie dłońmi w dłonie partnera)
Każde dziecko wita się z każdym oraz z nauczycielem.
3. Rozpoczęcie zajęć piosenką.
Dzieci wraz z nauczycielem stoją w kole, śpiewają i wykonują gesty:
Już zajęcia zaczynamy – rozłożenie rąk wskazujące na miejsce, w którym jesteśmy
Wszyscy się witamy – „pomachanie do koleżanek i kolegów”
Każda buzia uśmiechnięta – pokazanie uśmiechu na twarzy
Smutku nie pamięta – placem wskazującym pokazujemy „nie”
Hop - podskok
I hop – klaśnięcie w dłonie
Hop - podskok
I hop – klaśnięcie w dłonie
Tutaj fanie cały rok - obrót
Nawet kiedyi pada deszcz – pokazanie paluszkami padającego deszcze z góry na dół
I gdy bardzo zimno jest – złapanie się na znak ukazania zimna
Piosenka wykonywana jest trzykrotnie w różny sposób, np.: normalnie, cicho, głośno, wolno, szybko itp.
4. Zapoznanie dzieci z tematyką zajęć, wyjaśnienie, czym będziemy się zajmować, ustalenie zasad wspólnej pracy oraz motywowanie i zachęcanie do działania.
II. Część zasadnicza.
1. Nauczyciel zadaje pytanie dzieciom, czy wiedzą jak wygląda Polska. Dzieci wypowiadają się. Następnie nauczyciel prezentuje mapę Polski. Wskazuje granice i prosi dzieci o skojarzenie kształtu Polski. Dzieci wyrażają swoje myśli. Nauczyciel wskazuje kolorystykę mapy, informuje, co dany kolor oznacza. Nauczyciel wskazuje z kim Polska sąsiaduje i główną rzekę Polski, prosi dziecko by odszukało na mapie inne rzeki. Podobnie z miastami (rozpoczyna się od stolicy), górami. Nauczyciel najpierw rozmawia z dziećmi, czym dla nich jest Polska, następnie prezentuje dzieciom wiersz Cz. Janczarskiego „Co to jest Polska?” i wspólnie porównują.
2. Nauczyciel wyjaśnia pojęcia ojczyzny ...