Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: UŁAMKI ZWYKŁE – powtórzenie i utrwalenie wiadomości (2 godziny lekcyjne).
CELE LEKCJI:
ogólne:
przypomnienie najważniejszych wiadomości o ułamkach zwykłych,
uczenie odpowiedzialności za wykonywaną pracę oraz formułowania i wypowiadania wniosków,
sprawdzenie wiadomości o ułamkach zwykłych.
szczegółowe:
uczeń umie:
opisać część danej wielkości za pomocą ułamka zwykłego,
podawać przykłady ułamków właściwych, niewłaściwych, liczb mieszanych,
zaznaczać ułamki na osi liczbowej,
zamieniać liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy i odwrotnie,
porównywać ułamki o jednakowych licznikach lub jednakowych mianownikach,
skracać i rozszerzać ułamki,
dodawać i odejmować ułamki i liczby mieszane o jednakowych mianownikach.
Metody i formy pracy:
pogadanka – przypomnienie podstawowych wiadomości za pomocą prezentacji multimedialnej,
praca grupowa,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
tablica multimedialna,
prezentacja multimedialna,
karty pracy.
Przebieg lekcji:
Czynności organizacyjne.
Przypomnienie wiadomości i umiejętności dotyczących ułamków zwykłych poznanych w tym dziale za pomocą prezentacji multimedialnej. Podczas prezentacji nauczyciel prowadzi dyskusję z uczniami nad poszczególnymi zagadnieniami. Uczniowie muszą rozwiązywać pojawiające się podczas pokazu slajdów krótkie zadania, problemy, których rozwiązanie wymaga wykorzystania poznanych wiadomości.
Praca z tablicą multimedialną – rozwiązywanie przez uczniów zadań w formie gier i zabaw (wykorzystanie: „Matlandii” GWO, CD „Matematyka z kluczem” oraz domina matematycznego online).
ułamki jako część całości – zamalowywanie wskazanych części figur,
liczby mieszane – puzzle,
oś liczbowa, porównywanie ułamków – „schody”,
skracanie i rozszerzanie ułamków – gra „memory”,
ułamki niewłaściwe – „maszyna losująca”,
dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych – puzzle, kolorowanka.
Program Matlandia 4 wspiera naukę matematyki w czwartej oraz piątej klasie szkoły podstawowej. Bajkowa sceneria oraz animowani bohaterowie sprawiają, że dzieci z zainteresowaniem i zaangażowaniem rozwiązują zadania matematyczne. Program doskonali biegłość rachunkową, rozwija pamięć i logiczne myślenie. Kładzie nacisk na wykorzystanie matematyki w codziennych sytuacjach.
Praca indywidualna z kartami pracy – test.
Sprawdzenie poziomu opanowania umiejętności działań na ułamkach.
Podsumowanie lekcji – uczniowie wskazują, które umiejętności sprawiają im problemy (nad którymi trzeba jeszcze popracować), a które opanowały na poziomie zadawalającym.
Podanie i omówienie zadania domowego – karta pracy.
Rozdanie zadań dodatkowych dla chętnych uczniów – karta pracy.
Załączniki:
- prezentacja multimedialna
- karty pracy
Załącznik nr 1
Wykonaj podane zadania. Otrzymane wyniki uporządkuj rosnąco. Literki, w przypadku poprawnych obliczeń, utworzą hasło.
Działanie
Odwrotna strona
2 + 1 =
A
+ =
O
3 - =
N
2 - =
S
1 - =
D
3 + =
L
2 + =
O
6 - =
E
1 + =
K
TEST:
Zad.1. Jaka część paska została zamalowana?
A. B. C. D.
Zad.2. Który z ułamków: , , , jest najmniejszy?
A. B. C. D.
Zad.3. Na przyjęciu podano 3 torty. Goście zjedli 2 tortu. Ile tortu zostało?
A. B. 2 C. 1 D. 2
Zad.4. Suma ułamków: 7 oraz ...