Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA
IM. ANGELUSA SILESIUSA W WAŁBRZYCHU
Studia podyplomowe w zakresie
Bibliotekoznawstwo z Biblioterapią
BARBARA SZPUNAR
ZASTOSOWANIE POWIEŚCI „TAJEMNICZY OGRÓD”
FRANCES BURNETT W BIBLIOTERAPII
Praca dyplomowa
napisana pod kierunkiem
dr Ireny Boreckiej
WAŁBRZYCH 2006
Spis treści
Wstęp ................................................................................................. 3
Rozdział I. Prezentacja powieści „Tajemniczy ogród” oraz
sylwetki autorki.................................................................................. 4
1. Życiorys Frances Elizy Hodgson Burnett...................................... 4
2. Recenzja powieści Frances Burnett „Tajemniczy ogród”............. 5
3. Streszczenie powieści.................................................................... 8
Rozdział II. Biblioterapia w szkole podstawowej............................. 11
1. Cele i zadania biblioterapii oraz etapy procesu
biblioterapeutycznego........................................................................ 11
2. Osobowość biblioterapeuty........................................................... 13
3. Zadania biblioterapii wobec dzieci społecznie
nieprzystosowanych........................................................................... 14
4. Biblioteka jako azyl ucznia z problemami.................................... 16
Rozdział III. Propozycje zajęć biblioterapeutycznych.
Scenariusze oparte na wybranych fragmentach z powieści
„Tajemniczy ogród” (1993) Frances Burnett .................................. 18
1. Obcy jest wśród nas...................................................................... 18
2. Pokój jak bezludna wyspa............................................................. 21
3. Gniew i złość................................................................................ 23
4. Pomocna dłoń............................................................................... 25
5. Wielki sekret małych dzieci......................................................... 27
Zakończenie ................................................................................ 30
Bibliografia................................................................................... 31
Wstęp
Frances Burnett w swojej powieści przeznaczonej dla dzieci i młodzieży podjęła problematykę żywą w każdej epoce i w każdym środowisku społecznym. Wiele dzieci cierpi z powodu sieroctwa, samotności, oziębłości, któregoś z rodziców, braku akceptacji w środowisku, konfliktów koleżeńskich, a także z powodu choroby lub niepełnosprawności i wszystkim tym dzieciom bliska jest historia Mary Lennox i Colina Cravena.
Dzieci zmagające się z jakimś wskazanym wyżej problemem znajdują w powieści odzwierciedlenie swojej sytuacji życiowej, poszukują wskazówki prowadzącej do rozwiązania dręczącego problemu, doznają uczucia ulgi i pociechy w swoim cierpieniu.
Powieść ze względu na walory literackie cieszy się wielką popularnością wśród dzieci i młodzieży gimnazjalnej. Z łatwością uda się nakłonić dzieci do ponownego odczytania przeżycia i przemyślenia wybranych fragmentów powieści, które mogą mieć terapeutyczne znaczenie dla dzieci borykających się z dokuczliwą psychiczną dolegliwością.
Epizody z powieści Tajemniczy Ogród są doskonałym materiałem na scenariusze zajęć biblioterapeutycznych. Wybrane urywki (epizody) organizują wyobraźnię czytelników i słuchaczy, emocjonują, integrują uczestników zajęć, prowadzą do atmosfery oczyszczenia i odprężenia emocjonalnego. Z moich nauczycielskich doświadczeń wynika, że po lekturze powieści Frances Burnett następuje odreagowanie przykrych doświadczeń i przeżyć dziecka, a ponadto powieść może przyczynić się do redukcji stresu powstałego w wyniku choroby, niepełnosprawności i innych dolegliwości psychicznych dręczących dziecko.
Rozdział I. Prezentacja powieści „Tajemniczy ogród”
oraz sylwetki autorki.
1. Życiorys Frances Elizy Hodgson Burnett.
Frances Eliza z domu Hodgson, urodziła się 24.XI.1849r. w Anglii, w Manchesterze. W kilka lat po śmierci ojca i upadku prowadzonej przez niego firmy handlowej matka postanawia przenieść ...