Dodaj publikację
Autor
Barbara Szpunar
Data publikacji
2012-05-14
Średnia ocena
5,00
Pobrań
181

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

ZASTOSOWANIE POWIEŚCI „TAJEMNICZY OGRÓD” FRANCES BURNETT W BIBLIOTERAPII.
 Pobierz (docx, 44,6 KB)

Podgląd treści

PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA

IM. ANGELUSA SILESIUSA W WAŁBRZYCHU

Studia podyplomowe w zakresie

Bibliotekoznawstwo z Biblioterapią

BARBARA SZPUNAR

ZASTOSOWANIE POWIEŚCI „TAJEMNICZY OGRÓD”

FRANCES BURNETT W BIBLIOTERAPII

Praca dyplomowa

napisana pod kierunkiem

dr Ireny Boreckiej

WAŁBRZYCH 2006

Spis treści

Wstęp ................................................................................................. 3

Rozdział I. Prezentacja powieści „Tajemniczy ogród” oraz

sylwetki autorki.................................................................................. 4

1. Życiorys Frances Elizy Hodgson Burnett...................................... 4

2. Recenzja powieści Frances Burnett „Tajemniczy ogród”............. 5

3. Streszczenie powieści.................................................................... 8

Rozdział II. Biblioterapia w szkole podstawowej............................. 11

1. Cele i zadania biblioterapii oraz etapy procesu

biblioterapeutycznego........................................................................ 11

2. Osobowość biblioterapeuty........................................................... 13

3. Zadania biblioterapii wobec dzieci społecznie

nieprzystosowanych........................................................................... 14

4. Biblioteka jako azyl ucznia z problemami.................................... 16

Rozdział III. Propozycje zajęć biblioterapeutycznych.

Scenariusze oparte na wybranych fragmentach z powieści

„Tajemniczy ogród” (1993) Frances Burnett .................................. 18

1. Obcy jest wśród nas...................................................................... 18

2. Pokój jak bezludna wyspa............................................................. 21

3. Gniew i złość................................................................................ 23

4. Pomocna dłoń............................................................................... 25

5. Wielki sekret małych dzieci......................................................... 27

Zakończenie ................................................................................ 30

Bibliografia................................................................................... 31

Wstęp

Frances Burnett w swojej powieści przeznaczonej dla dzieci i młodzieży podjęła problematykę żywą w każdej epoce i w każdym środowisku społecznym. Wiele dzieci cierpi z powodu sieroctwa, samotności, oziębłości, któregoś z rodziców, braku akceptacji w środowisku, konfliktów koleżeńskich, a także z powodu choroby lub niepełnosprawności i wszystkim tym dzieciom bliska jest historia Mary Lennox i Colina Cravena.

Dzieci zmagające się z jakimś wskazanym wyżej problemem znajdują w powieści odzwierciedlenie swojej sytuacji życiowej, poszukują wskazówki prowadzącej do rozwiązania dręczącego problemu, doznają uczucia ulgi i pociechy w swoim cierpieniu.

Powieść ze względu na walory literackie cieszy się wielką popularnością wśród dzieci i młodzieży gimnazjalnej. Z łatwością uda się nakłonić dzieci do ponownego odczytania przeżycia i przemyślenia wybranych fragmentów powieści, które mogą mieć terapeutyczne znaczenie dla dzieci borykających się z dokuczliwą psychiczną dolegliwością.

Epizody z powieści Tajemniczy Ogród są doskonałym materiałem na scenariusze zajęć biblioterapeutycznych. Wybrane urywki (epizody) organizują wyobraźnię czytelników i słuchaczy, emocjonują, integrują uczestników zajęć, prowadzą do atmosfery oczyszczenia i odprężenia emocjonalnego. Z moich nauczycielskich doświadczeń wynika, że po lekturze powieści Frances Burnett następuje odreagowanie przykrych doświadczeń i przeżyć dziecka, a ponadto powieść może przyczynić się do redukcji stresu powstałego w wyniku choroby, niepełnosprawności i innych dolegliwości psychicznych dręczących dziecko.

Rozdział I. Prezentacja powieści „Tajemniczy ogród”

oraz sylwetki autorki.

1. Życiorys Frances Elizy Hodgson Burnett.

Frances Eliza z domu Hodgson, urodziła się 24.XI.1849r. w Anglii, w Manchesterze. W kilka lat po śmierci ojca i upadku prowadzonej przez niego firmy handlowej matka postanawia przenieść ...