Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat lekcji: Lekcja powtórzeniowa –Świat XV i XVI wieku.
Cele ogólne:
- poznawcze(y):
powtórzenie i utrwalenie wiadomości o początkach czasów nowożytnych
- kształcące(y):
doskonalenie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie
- wychowawcze(y):
uaktywnienie większości uczniów, nabycie szacunku dla innych
Cele operacyjne:
I. Wiadomości:
A. Zapamiętanie wiadomości:
Uczeń:
- pamięta daty: 1492, 1569
- postacie: Vasco da Gama, Ferdynand Magellan, Amerigo Vespucci, Jan Kalwin, Henryk VIII, Bona, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Rafael Santi
- pojęcia: włoszczyzna, Turcy, Inkowie, szlachta, Wawel, stan, Unia Lubelska, arrasy, karawela, odpust
B. Zrozumienie wiadomości:
Uczeń rozumie znaczenie omawianego okresu
II. Umiejętności:
C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych:
Uczeń:
- wymienia głównych podróżników, reformatorów
- definiuje poszczególne pojęcia
- rozpoznaje ikonografię z epoki
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych, nowych:
Uczeń ocenia doniosłość, przemiany XV i XVI w.
Środki dydaktyczne:
1. Ikonografia z epoki (przedstawiająca dzieła sztuki), rebusy.
Metody: Praca w parach, pogadanka.
T O K L E K C J I
Ogniwa lekcji
Treści merytoryczne
Czynności N/U
N - nazwa metody
U - system poleceń, pytań, skierowanych do ucznia.
Np. :N: Pogadanka.
Kształtowane umiejętności uczniów
I. Czynności organizacyjno-porządkowe
Przywitanie się z klasą
Sprawdzenie listy obecności
uczniowie zajmują miejsca i
przygotowują się do lekcji
II. Rekapitulacja wtórna
Wyznaczenie ucznia do odpowiedzi ustnej (sprawdzenie pracy domowej).
U: Omów krótko w jaki sposób Polska i Litwa połączyły się w jedno państwo.
Kiedy to było i jak brzmiała pełna nazwa państwa polsko-litewskiego?
W jaki sposób wybierano władcę po śmierci ostatniego Jagiellona?
Jak nazywamy tę zasadę?
III. Ogniwo wiążące
Informacja nauczyciela dotycząca lekcji
Uczniowie zapisują temat w
zeszytach.
IV. Tok lekcji właściwej (opracowanie nowych treści)
I.
Utrwalenie wiadomości dotyczących nowożytności
II.
Ikonografia renesansowa
III.
Rebusy historyczne
N: praca w grupach (parach)
U:Waszym zadaniem jest rozwiązanie krzyżówki (załącznik 1), pracując wspólnie, ale bez użycia zeszytu czy też podręcznika. Każda para zostanie oceniona
N: pogadanka, praca ze źródłem ikonograficznym
U: Odpowiedzcie, kto jest autorem tego dzieła sztuki. (załącznik 2)
N: Praca ze źródłem ikonograficznym
U:Proszę rozwiązać rebusy. (załącznik 3)
doskonalenie umiejętności pracy w grupie,
synteza wiedzy
Kształtowanie umiejętności pracy ze źródłami ikonograficznymi
Kształtowanie umiejętności pracy ze źródłami ikonograficznymi
V. Rekapitulacja pierwotna
N: pogadanka
U: Proszę uzasadnić, dlaczego uważa się, że XV i XVI w. były przełomowym okresem w historii ludzkości.
Logiczne myślenie
VI. Kontrola i ocena /VII/
Nauczyciel ocenia pracę na lekcji
VII. Praca domowa (zadanie, wyjaśnienie)
/VI/
Wyjaśnij pisemnie pojęcie „barok”
ZAŁĄCZNIK 1
1
T
U
R
C
Y
2
S
Z
L
A
C
H ...