Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
dozis, 2014-01-27
fajne i pomysłowe przykłady
Myślenie twórcze – scenariusz zajęć warsztatowych dla uczniów.
1. Odbiorcy: Uczniowie gimnazjum ( grupa objęta Szkolnym Programem Wsparcia dla
Uczniów Uzdolnionych).
2. Czas trwania: 2 jednostki lekcyjne.
3. Cele:
Pobudzenie twórczego, kreatywnego myślenia u uczniów.
Rozbudzenie wyobraźni i otwartości w myśleniu.
4. Metody: ćwiczenia indywidualne i grupowe, test do samobadania dominacji półkul
mózgowych, w formie prezentacji multimedialnej, wyświetlonej w klasie.
5. Środki dydaktyczne: papier, tablica, laptop, rzutnik.
6. Przebieg zajęć:
a) Faza wprowadzająca.
Powitanie, zapoznanie z tematyką i celem zajęć. Ćwiczenie: Mam na imię…Moja
największa zaleta to…( ćwiczenie w kręgu).
b) Faza realizacyjna.
Kod ministra jest… ( rundka w kole na literę T- tylko przymiotniki)
Skojarzenia typu gwiazda do słowa „piłka” (wszystkie słowa, np. skoczna,
swoboda, giętka, okrągła)
Skojarzenia typu łańcuch do słowa „cegła” ( np. cegła – mur –dom –
bezpieczeństwo).
Uczestnicy otrzymują kartki, na których wykonują rysunek z zamkniętymi
oczami – bazgroty. Następnie przekazują rysunki w prawo o kilka osób.
Następnie, w otrzymanych rysunkach starają się dopatrzyć jakichś skojarzeń,
można coś dorysować, aby nadać im sens. Pokazują i omawiają na forum.
Podpisują, co przedstawia obrazek. Rysunki przekazywane są w kręgu,
uczestnicy oglądają je, aż dojdą do własnego, który zatrzymują.
Ćwiczenie na doskonalenie pamięci. W parach uczestnicy wykonują ćwiczenie
z liczbami: para cyfr zapisana w kolumnie, dalej przepisujemy cyfrę z dołu na
górę, na dole zaś wpisujemy wynik dodawania pierwszej pary cyfr. Odrzucamy
dziesiątki. Ćwiczenie trwa, dopóki ktoś w parze się nie pomyli.
Ćwiczenie w grupach. Uczestnicy otrzymują wąskie paski papieru. Na dwóch z
nich są słowa: „ptak” oraz „śpiewa”. Zadanie polega na wymyśleniu jak
największej liczby słów, rozbudowujących znanie proste. Liderzy grup
odczytują swoje zdania.
Ćwiczenie indywidualne: uczestnicy tworzą zdania trzywyrazowe, wg
otrzymanego schemat: KBN ( np. król był niegodziwy). Nie można zmienić
kolejności liter.
Test na dominację półkul mózgowych ( w formie prezentacji multimedialnej,
wyświetlanej w klasie) . Omówienie wyników pod kątem ich praktycznego
zastosowania.
c) Faza podsumowująca.
Ankieta ewaluacyjna. Uczniowie zaznaczają na skali od 0 do 5 opinię na
pytania:
- czy podobały mi się zajęcia?
- czy chciałbym/chciałabym więcej podobnych zajęć?
Scenariusz przygotowany został w oparciu o materiały uzyskane podczas warsztatu
metodycznego pt „Trening myślenia twórczego”, prowadzonego przez Warszawskie Centrum
Innowacji Edukacyjno – Społecznych i Szkoleń ( maj 2010r.).
Agnieszka Waląg