Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć w bibliotece
„Z książka na przestrzeni wieków”
Opracowała
Anna Kazimierowicz
Mińsk Mazowiecki 2011
Wstęp
Biblioteka szkolna realizuje zadania zapisane w podstawie programowej kształcenia ogólnego, a zwłaszcza udziela pomocy w nabywaniu przez uczniów umiejętności „poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł(…), a także rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań”.
Kierując się tym dokumentem realizowałam w naszej szkole własny pomysł. Może on stanowić przykład poszukiwania nowych form i metod prowadzenia zajęć pozalekcyjnych, innego sposobu zachęcania uczniów do nauki., wykorzystywania ich własnej aktywności i wdrażania do samokształcenia, a także pobudzenie w nich zainteresowania przeszłością.
Moje dotychczasowe obserwacje potwierdzają, że wiedza z zakresu historii książki przydaje się uczniom. Doświadczenia pracy w bibliotece upewniają mnie, iż te tematykę warto wśród uczniów propagować i utrwalać. Ponadto zauważyłam szczególne zainteresowanie dzieci w/w tematyką. Zmobilizowało mnie to do zorganizowania zajęć pozalekcyjnych, podczas których realizuję te treści.
Charakterystyka programu
Program został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz założeń reformy systemu oświaty.
Program „Z książką na przestrzeni wieków” jest propozycją cyklu zajęć i działań rozwijających umiejętności i zainteresowania uczniów. Jest adresowany do nauczycieli, którzy podjęli się ciekawej roli opiekuna kółka, skupiającego uczniów w celu poznawania zagadnień związanych z historią pisma i książki oraz bibliofilstwem.
Ideą przewodnia programu jest ukazania przeobrażeń, jakim podlegały pismo i książka na przestrzeni wieków. Młodzież uczestnicząca w zajęciach uczy się także przyjemności obcowania z książką, w szczególności z książką pięknie wydaną.
Program jest dostosowany do możliwości intelektualnych młodzieży z gimnazjum.
W kolumnach zostały podane kolejno: szczegółowe cele kształcenia i wychowania, treści oraz sposoby osiągania celów. Opis założonych osiągnięć ucznia podany w formie operacyjnej i propozycje metod ich oceny zostały omówione poza tabelą w dalszej części programu.
Program ma charakter:
funkcjonalny – treści nauczania podporządkowane są kształceniu umiejętności poszukiwania i samodzielnego wyboru informacji, twórczej pracy, współdziałania i samokształcenia.
czynnościowy – uczeń nabywa wiedzę poprzez zajęcia praktyczne, z wykorzystaniem metod aktywizujących.
Treści programu maja układ liniowy. W programie zostały uszczegółowione treści i metody.
Ogólne cele
Program ma na celu wdrażanie uczniów do pełniejszego uczestnictwa w kulturze, kształtowanie zainteresowań i potrzeb czytelniczych oraz wzbudzanie ciekawości poznawczych. Zmierza do wyrobienia w uczniach trwałych nawyków i umiejętności kulturalnego obcowania z książką w szkole i poza szkołą w oparciu o zrozumienie dróg powstania pisma i książki. W toku zajęć uczniowie wykazują swoimi uzdolnieniami i sprawnościami a przy tym nabywają lub poszerzają wiedzę, rozwijają zainteresowania twórcze, ćwiczą wrażliwość estetyczną oraz opanowują techniki powstawania ...