Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI HOSPITOWANEJ
TEMAT LEKCJI: Ułamki na osi liczbowej
I. CZĘŚĆ INFORMACYJNA.
PROWADZĄCY: Anna Słaby
KLASA: IV SP
DATA: 7.03.2012
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 45 min.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
Przyniesione przez każdego przez uczniów 2 białe paski papieru o dł. 8cm i szer. 8cm;
Narysowana oś liczbowa na tablicy w kratkę;
Karta pracy z osią liczbową przygotowana przez nauczyciela oraz 2 strzałki oznaczające zwrot osi;
Magnesy tego samego koloru;
podręcznik „Matematyka 2001”, zeszyt ćwiczeń
FORMA PRACY: dialog, dyskusja, wykład.
II. CELE LEKCJI.
POZNAWCZE
CEL GŁÓWNY:
Zaznaczanie na osi liczbowej punktów odpowiadających danym ułamkom;
Odczytywanie współrzędnych o wartościach ułamkowych;
Wykorzystywanie osi liczbowej do porównywania i porządkowania ułamków;
Umiejętność logicznego argumentowania, wyciągania wniosków posługiwania się językiem matematyki, stosowania symboli;
(b) WYCHOWAWCZE
pozytywne nastawienie do przedmiotu matematyki;
satysfakcja z umiejętności wykorzystania wiedzy z innych przedmiotów;
kształtowanie nawyku do wysiłku umysłowego w szukaniu odpowiedzi;
rozwijanie twórczej postawy;
zwracanie uwagi, aby każdy uczeń aktywnie uczestniczył w lekcji.
III. PRZEBIEG LEKCJI.
TOK LEKCJI
UWAGI
Czynności wstępne (5min.)
powitanie,
sprawdzenie obecności,
zapisanie tematu lekcji,
sprawdzenie zadania domowego (wyciągnięcie konsekwencji z braku zadania).
W celu oszczędności czasu uczniowie otwierają zeszyty z zadaniem w trakcie sprawdzania obecności.
Przypomnienie podstawowych inf. dot. ułamków (3 min).
Nauczyciel zapisuje na tablicy przykłady trzech ułamków:
, ,
Następnie zadaje uczniom pytania:
co to jest ułamek i jak jest zbudowany;
jaki znak działania zstępuje kreska ułamkowa;
proszę wskazać mi ułamek właściwy, niewłaściwy i liczbę mieszaną.
proszę ustawić mi te ułamki w kolejności rosnącej
Przypomnienie podstawowych inf. dot. osi liczbowej (3 min).
Nauczyciel posługując się osią liczbową prosi uczniów, aby omówili jak ona jest zbudowana, a następnie zaznaczyli na nie liczby: 1, 3, 8
Oś liczbowa wcześniej została narysowana przez nauczyciela na tablicy w kratkę ( 1 jednostka to 4 kratki)
4. Zaznaczanie ułamków na osi liczbowej (15 min)
Nauczyciel prosi uczniów, aby wzięli do ręki jeden z dwóch pasków, które przynieśli i złożyli go na 2 równe części, a miejsce zgięcia oznaczyli długopisem. Drugi pasek natomiast uczniowie dzielą na 4 równe części i zaznaczają linie zgięcia jak poprzednio
Następnie pierwszy uczeń podchodzi do tablicy i przypina do niej swoje paski magnesem jeden pod drugim. Kolejny uczeń przypina swoje paski odpowiednio do pasków poprzedniego ucznia, a nauczyciel na końcu przykleja strzałkę (zwrot).
N: Czego jeszcze brakuje, aby była to oś liczbowa
U: Początku (punkt 0) oraz jednostki
N: Zaznaczcie początek
N: Za jedną jednostkę obierzemy odcinek od 0 do pierwszego magnesu. Proszę zaznaczcie, więc 1 jednostkę.
N: Powstały ...