Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI HOSPITOWANEJ
TEMAT LEKCJI: Lustrzane odbicie figury. Rozpoznawanie figur symetrycznych.
I. CZĘŚĆ INFORMACYJNA.
PROWADZĄCY: Anna Słaby
KLASA: IV SP
DATA: 18.11.2011
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 45 min.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
Przyniesione przez dzieci farby, pędzle, gazeta, blok rysunkowy, nożyczki;
Lusterko;
podręcznik „Matematyka 2001”, zeszyt ćwiczeń
FORMA PRACY: dialog, dyskusja, wykład, praca samodzielna.
II. CELE LEKCJI.
POZNAWCZE
CEL GŁÓWNY:
Rozpoznawanie symetrii lustrzanej;
Rozpoznawanie figur mających oś symetrii;
Dostrzegani regularności w tworzonych kompozycjach;
Umiejętność logicznego argumentowania, wyciągania wniosków posługiwania się językiem matematyki, stosowania symboli;
(b) WYCHOWAWCZE
pozytywne nastawienie do przedmiotu matematyki;
satysfakcja z umiejętności wykorzystania wiedzy z innych przedmiotów;
kształtowanie nawyku do wysiłku umysłowego w szukaniu odpowiedzi;
rozwijanie twórczej postawy;
zwracanie uwagi, aby każdy uczeń aktywnie uczestniczył w lekcji.
III. PRZEBIEG LEKCJI.
TOK LEKCJI
UWAGI
Czynności wstępne (5min.)
powitanie,
sprawdzenie obecności,
zapisanie tematu lekcji,
sprawdzenie zadania domowego (wyciągnięcie konsekwencji z braku zadania) oraz przyniesionych materiałów na dzisiejszą lekcję
W celu oszczędności czasu uczniowie otwierają zeszyty z zadaniem w trakcie sprawdzania obecności.
Kleksgrafia (15min).
Lekcję zaczynamy od uważnego prześledzenia „przepisu” na robienie” kleksomanii” i omówienie kleksomanii z podręcznika.
Następnie uczniowie własnoręcznie wykonują kilka kleksomanii, powtarzając po kolei opisane czynności. Uczniowie zastanawiają się co przedstawiają ich prace i nadają im tytuły.
Po wykonaniu kleksomanii każdy z uczniów przedstawia swoją pracę kolegom i koleżanką.
Po prezentacji cała klasa zastanawia się jakie mają wspólne cechy wszystkie przedstawione prace.
Robienie kleksomanii przez uczniów wymaga starannego zaplanowania aby praca przebiegła sprawnie i w miarę szybko. Dobre efekty daje użycie gęstej farby.
Podczas wyszukiwania wspólnych cech warto dopuścić różne, niekoniecznie precyzyjne sformułowania.
Lustrzane odbicie figury (10 min).
Rozwiązujemy z dziećmi zad. 2 str.60 jego celem jest uświadomienie dzieciom, że to co robiły dotychczas było w istocie odbijanie figury „tak jak w lusterku”.
Uczniowie zaznaczają linie zgięcia na swoich kleksach flamastrem, a następnie wklejają je do zeszytu.
Pod wklejonymi kleksami zostaje zapisana notatka
Otrzymane kształty są swoimi odbiciami lustrzanymi.
Jeszcze na tej lekcji nie mówimy uczniom o tym, że linie zgięcia nazywamy osią symetrii. Uczniowie przyswoją sobie to nowe pojęcie na kolejnych zajęciach.
Lustrzane odbicie figury - ćwiczenia (10 min)
Rozwiązujemy wraz z uczniami zad. 3 z podręcznika str. 60.
Zadanie to stwarza pretekst do postawienie wielu pytań:
- Jakie pary figur możemy wykluczyć od razu?
-Jak będzie wyglądało odbicie prawej, a jak lewej figury w każdej z wykluczonych par?
- W jaki sposób można rozstrzygnąć, które figury są swoimi lustrzanymi odbiciami, nie mają lusterka?
Swoje przewidywania mogą uczniowie narysować w ...