Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI HOSPITOWANEJ
TEMAT LEKCJI: Obliczanie długości łamanej. Obliczanie obwodu prostokąta.
I. CZĘŚĆ INFORMACYJNA.
PROWADZĄCY: Anna Słaby
KLASA: IV SP
DATA: 8.05.2012
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 45 min.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
Przyniesione przez dzieci suche źdźbło trawy,
Program multimedialny Lekcjoteka@ Matematyka; projektor,
podręcznik „Matematyka 2001”, zeszyt ćwiczeń.
FORMA PRACY: praca samodzielna, pogadanka, ćwiczenia praktyczne, dyskusja.
.
II. CELE LEKCJI.
CEL GŁÓWNY:
Uczeń:
zna pojęcie prostokąta i kwadratu,
zna sposób i potrafi obliczyć obwód prostokąta i kwadratu
potrafi obliczyć bok kwadratu przy danym odwodzie,
potrafi obliczyć bok prostokąta przy danym obwodzie i długości drugiego boku
nabywa umiejętność korzystania z programów multimedialnych
III. PRZEBIEG LEKCJI.
TOK LEKCJI
UWAGI
Czynności wstępne (5min.)
powitanie,
sprawdzenie obecności,
zapisanie tematu lekcji,
sprawdzenie zadania domowego (wyciągnięcie konsekwencji z braku zadania) oraz przyniesionych materiałów na dzisiejszą lekcję.
W celu oszczędności czasu uczniowie otwierają zeszyty z zadaniem w trakcie sprawdzania obecności.
Przypomnienie wiadomości – mierzenie odcinków, kwadrat i prostokąt (10min).
Nauczyciel wydaje uczniom polecenia i prosi o odpowiedź na pytania:
- co to jest odcinek,
- proszę o narysowanie dowolnego odcinaka na tablicy,
- jak zmierzymy długość tego odcinka? Proszę podać jego długość?
- Co to jest prostokąt? Wskażcie w klasie przedmioty mające kształt prostokąta.
- Co to jest kwadrat? Czy w klasie jest przedmiot mający kształt kwadratu?
- Czy kwadrat jest prostokątem? A na odwrót?
Do odpowiedzi wybieramy uczniów spośród zgłaszających się
Łamana – mierzenie długości łamanej (10 min).
Uczniowie biorą do ręki przyniesione źdźbło trawy, odpowiadają na pytania i wykonują polecenia nauczyciela:
- zmierzcie źdźbło trawy,
- następnie na polecenie nauczyciela uczniowie łamią trawę na 3 części. Nauczycie wyjaśnia, że w ten sposób powstała łamana,
- wklejcie swoją łamaną do zeszytu i podpiszcie łamana
- podpiszcie punkty załamania dużymi literami A, B, C.
- z ilu odcinków składa się ta łamana,
- kto podejdzie do tablicy i wypisze te odcinki,
- zmierzcie długości swoich odcinków i zapiszcie je w zeszycie,
- znajdźcie sumę długości tych odcinków i zanotujcie ją w zeszycie,
- co zauważacie?
Nauczyciel wyjaśnia uczniom różnice między łamaną zamkniętą, a otwartą na przykładzie źdźbła trawy. Prosi ich, aby pod wklejonym źdźbłem do słowa łamana, które napisali wcześniej dopisali słowo oznaczające rodzaj tej łamanej.
Następuje podsumowanie i zanotowanie notatki w zeszycie
Łamana to figura zbudowana z odcinków. Koniec pierwszego odcinka jest początkiem drugiego, koniec drugiego jest początkiem trzeciego itd.
Ćwiczenia utrwalające: Uczniowie rozwiązują zadanie 8 z podręcznika
Wyniki pomiarów uczniowie zapisują w swoim zeszycie.
Uczniowie u siebie w zeszycie również wypisują te odcinki jeden pod drugim tak, aby można było dopisać ich długość
Obliczanie ...