Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program
pracy z uczniami mającymi problemy
z opanowaniem materiału nauczania z matematyki
DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM
Opracowanie:
Bożena Bakuła i Marlena Kwaśniewska
rok szkolny
2011/2012, 2012/2013 i 2013/2014
SPIS TREŚCI
1. Wstęp …………………………………………………….. ………………….3
2. Założenia programu …………………………………………………………. 3
3. Cele programu ………………………………………………………………. 3
a) cele dydaktyczne …………………………………………………….. 4
b) cele wychowawcze …………………………………………………… 4
4. Formy pracy ……………………………………………..................................4
5. Metody pracy ………………………………………………………………... 4
6.Realizowane treści i tematyka zajęć ……………………................................. 5
7. Procedury osiągania celów ………………………………………………….. 7
8. Przewidywane efekty ………………………………………………………... 7
9. Uwagi o realizacji …………………………………………………………… 8
10.Ocenianie……………………………………………………………………. 8
11. Ewaluacja ………………………………………………………………….. 8
Wstęp
„Jeśli matematyka jest królową nauk, to inne nauki są jej damami dworu. Poważna, dostojna i na pozór nieprzystępna królowa jest w rzeczywistości damą o złotym sercu, rozśpiewanej duszy i tęczowej wyobraźni. Tylko ktoś, komu nie było dane osobiście poznać królowej będzie bał się matematyki i twierdził, że jej nie lubi.”
Słowo „matematyka” dla wielu uczniów brzmi bardzo groźnie. Przyczyn tego zjawiska należy szukać między innymi w tym, iż wielu młodych ludzi zbyt późno poznało uroki pokonywania intelektualnych trudności. Powszechnie wiadomo, że nieraz jedno zadanie czy przypadkowa łamigłówka o treści matematycznej zapoczątkowała zainteresowania matematyką i zachęciła do dalszego rozwoju niejednego zawodowego matematyka.
W każdym zespole klasowym oprócz uczniów uzdolnionych matematycznie są uczniowie przeciętni oraz tacy, którzy mają duże problemy z opanowaniem wiadomości i prostych umiejętności matematycznych. Priorytetem jest więc zorganizowanie tak pracy z tymi uczniami, by mogli oni wyrównać swoje braki w wiadomościach do minimum programowego.
Praca na lekcjach nie daje takiej możliwości by zająć się wyłącznie uczniami słabymi, dlatego też wskazana jest praca indywidualna z tymi uczniami, co umożliwiają właśnie zajęcia wyrównawcze.
Założenia programu
Program przeznaczony jest dla uczniów mających problemy z opanowaniem materiału nauczania z matematyki. Opracowany został w oparciu o materiał nauczania, obowiązujący w gimnazjum. Program zakłada, że w zajęciach tych będą brać udział głównie uczniowie mający wolniejsze tempo pracy niż ich rówieśnicy, a w związku z tym nie nadążający z opanowaniem materiału nauczania oraz uczniowie, którzy mają duże braki w wiadomościach bądź to z powodu częstych nieobecności w szkole, bądź niewielkich możliwości umysłowych.
Realizacja programu będzie odbywać się w oparciu o zajęcia nadobowiązkowe prowadzone w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Uczestnikami zajęć będą zainteresowani uczniowie mający problemy z opanowaniem wiadomości matematycznych.
Cele programu
Cele ogólne:
1. Wykrywanie przyczyn niepowodzeń poszczególnych uczniów, wskazanie mocnych i słabych stron ucznia.
2. Przełamanie strachu przed matematyką.
3. Ukazanie ciekawych stron przedmiotu.
4. Uzupełnienie zaległości i braków.
5. Przygotowanie do edukacji matematycznej na kolejnym etapie kształcenia ...