Dodaj publikację
Autor
Marlena Kwaśniewska
Data publikacji
2012-06-05
Średnia ocena
5,00
Pobrań
190

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć wyrównawczych z matematyki.
 Pobierz (doc, 235,5 KB)

Podgląd treści

Program
pracy z uczniami mającymi problemy
z opanowaniem materiału nauczania z matematyki

DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM

Opracowanie:
Bożena Bakuła i Marlena Kwaśniewska

rok szkolny
2011/2012, 2012/2013 i 2013/2014

SPIS TREŚCI

1. Wstęp …………………………………………………….. ………………….3

2. Założenia programu …………………………………………………………. 3

3. Cele programu ………………………………………………………………. 3

a) cele dydaktyczne …………………………………………………….. 4

b) cele wychowawcze …………………………………………………… 4

4. Formy pracy ……………………………………………..................................4

5. Metody pracy ………………………………………………………………... 4

6.Realizowane treści i tematyka zajęć ……………………................................. 5

7. Procedury osiągania celów ………………………………………………….. 7

8. Przewidywane efekty ………………………………………………………... 7

9. Uwagi o realizacji …………………………………………………………… 8

10.Ocenianie……………………………………………………………………. 8

11. Ewaluacja ………………………………………………………………….. 8

Wstęp

„Jeśli matematyka jest królową nauk, to inne nauki są jej damami dworu. Poważna, dostojna i na pozór nieprzystępna królowa jest w rzeczywistości damą o złotym sercu, rozśpiewanej duszy i tęczowej wyobraźni. Tylko ktoś, komu nie było dane osobiście poznać królowej będzie bał się matematyki i twierdził, że jej nie lubi.”
Słowo „matematyka” dla wielu uczniów brzmi bardzo groźnie. Przyczyn tego zjawiska należy szukać między innymi w tym, iż wielu młodych ludzi zbyt późno poznało uroki pokonywania intelektualnych trudności. Powszechnie wiadomo, że nieraz jedno zadanie czy przypadkowa łamigłówka o treści matematycznej zapoczątkowała zainteresowania matematyką i zachęciła do dalszego rozwoju niejednego zawodowego matematyka.
W każdym zespole klasowym oprócz uczniów uzdolnionych matematycznie są uczniowie przeciętni oraz tacy, którzy mają duże problemy z opanowaniem wiadomości i prostych umiejętności matematycznych. Priorytetem jest więc zorganizowanie tak pracy z tymi uczniami, by mogli oni wyrównać swoje braki w wiadomościach do minimum programowego.
Praca na lekcjach nie daje takiej możliwości by zająć się wyłącznie uczniami słabymi, dlatego też wskazana jest praca indywidualna z tymi uczniami, co umożliwiają właśnie zajęcia wyrównawcze.

Założenia programu

Program przeznaczony jest dla uczniów mających problemy z opanowaniem materiału nauczania z matematyki. Opracowany został w oparciu o materiał nauczania, obowiązujący w gimnazjum. Program zakłada, że w zajęciach tych będą brać udział głównie uczniowie mający wolniejsze tempo pracy niż ich rówieśnicy, a w związku z tym nie nadążający z opanowaniem materiału nauczania oraz uczniowie, którzy mają duże braki w wiadomościach bądź to z powodu częstych nieobecności w szkole, bądź niewielkich możliwości umysłowych.
Realizacja programu będzie odbywać się w oparciu o zajęcia nadobowiązkowe prowadzone w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Uczestnikami zajęć będą zainteresowani uczniowie mający problemy z opanowaniem wiadomości matematycznych.

Cele programu

Cele ogólne:
1. Wykrywanie przyczyn niepowodzeń poszczególnych uczniów, wskazanie mocnych i słabych stron ucznia.
2. Przełamanie strachu przed matematyką.
3. Ukazanie ciekawych stron przedmiotu.
4. Uzupełnienie zaległości i braków.
5. Przygotowanie do edukacji matematycznej na kolejnym etapie kształcenia ...