Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Publiczne Gimnazjum w Uwielinach
Monika Deluga
Scenariusz lekcji historii w klasie I.
Temat : Ci, co walczą.
I. Cel główny:
• poznanie warunków życia rycerzy i ich obyczajów
II. Zagadnienia z podstawy programowej:
• ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
• grupowanie informacji;
• wyciąganie wniosków i argumentowanie;
• myślenie przyczynowo-skutkowe;
• analizowanie faktów;
• aktywne słuchanie;
• selekcja informacji.
II. Cele szczegółowe
• rozumie rolę i znaczenie dworów monarszych i zamków rycerskich;
• wymienia elementy obronne zamku;
• opowiada, jak można było zostać rycerzem;
• wymienia cechy średniowiecznego rycerza;
• wymienia zasady kodeksu rycerskiego;
• wymienia elementy uzbrojenia rycerzy;
• opisuje ceremonię pasowania na rycerza;
• rozumie, w jakim celu organizowano turnieje rycerskie;
• wymienia elementy herbu;
• wie, kim był Zawisza Czarny h. Sulima i skąd wzięło się powiedzenie polegać na kimś jak na Zawiszy.
III. Oczekiwane osiągnięcia uczniów:
Uczeń potrafi:
• opisać zamek średniowieczny
• opisać warunki życia w rycerskiej posiadłości ziemskiej
• scharakteryzować obyczaje rycerskie
• wyjaśnić okoliczności przemiany wojów w rycerzy
V. Pojęcia kluczowe:
• giermek, herb, turniej rycerski, blanki
VI. Czas trwania zajęć: 45 minut
VII. Metody i formy pracy
• drama
• element wykładu
• rozmowa nauczająca
• praca pod kierunkiem nauczyciela
VIII .Pomoce dydaktyczne:
• ilustracja obrazem Jana Matejki „ Bitwa pod Grunwaldem”
• ilustracja przedstawiająca rycerzy w XIV w.
• materiał z przebiegiem pasowania na rycerza- opracowany na podstawie tekstu źródłowego
• odpowiednie stroje, miecze potrzebne do dramy ukazującej pasowanie na rycerzy, korona
• podręcznik do klasy IV
IX Przebieg zajęć
1. Nauczyciel omawia początki średniowiecznego rycerstwa
2. Uczniowie na podstawie ilustracji, na której przedstawiony jest zamek wymieniają jego elementy obronne
3. Uczniowie otrzymują zagadnienia do opracowania na temat uzbrojenia rycerza, pasowania na rycerza i turnieju rycerskiego
4. Wybrani uczniowie odgrywają scenkę pasowania na rycerza
5. Omówienie stroju rycerza i zmian jakie zachodziły w nim w XIV w.
6. Omówienie postaci Zawiszy Czarnego i jego herbu
7. Wspólne omówienie dawnych zasad rycerskich i zachowań jakie uchodzą dzisiaj za rycerskie
8. Praca domowa:
Wymień zasady kodeksu rycerskiego.