Dodaj publikację
Autor
Anna Giza
Data publikacji
2012-07-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
139

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji matematyki w kl. 4, temat: Własności prostokątów.
 Pobierz (doc, 45,0 KB)

Podgląd treści


Temat lekcji: WŁASNOŚCI PROSTOKĄTÓW

Cele ogólne lekcji:
▪ Poznawczy: - uczeń zna pojęcia: prostokąt, kwadrat,
- uczeń odróżnia prostokąty i kwadraty spośród innych czworokątów,
- uczeń zna własności dotyczące boków, kątów i przekątnych prostokąta i kwadratu.
▪ Wychowawczy: - przyzwyczajanie uczniów do wysiłku myślowego, pracowitości,
dokładności, tworzenia prawidłowej organizacji pracy.

Po zakończeniu zajęć uczeń potrafi:
▪ Wyróżnić spośród czworokątów prostokąty i kwadraty;
▪ Wskazać wierzchołki, boki, kąty wewnętrzne i przekątne w kwadracie i prostokącie;
▪ Kreślić prostokąt i kwadrat o danych wymiarach;
▪ Wskazywać równoległe i prostopadłe boki w prostokącie i kwadracie;
▪ Omówić własności boków w prostokącie i kwadracie;
▪ Opisać własności przekątnych w prostokącie i kwadracie;

Plan zajęć:
|Etap |Planowane aktywności |Uwagi metodyczne (forma, metoda, |Planowany czas |
| | |materiały pomocnicze) |trwania |
|I. Wprowadzenie |1. Przywitanie z uczniami, sprawdzenie obecności, | |7 min. |
| |sprawdzenie pracy domowej – dyskusja nad ewentualnymi | | |
| |trudnościami. | | |
| |2. Podanie tematu i celów lekcji. | | |
|II. Zaangażowanie |1. Nauczyciel rozkłada na biurku przyniesione modele |Forma: praca z całą klasą. |5 min |
| |różnych figur geometrycznych. Spośród nich wybiera |Metoda: ćwiczenia praktyczne w formie | |
| |jedną w kształcie prostokąta i przekłada na inny stół .|zabawy. | |
| |Prosi uczniów, aby dołożyli do jego modelu inne |Materiały pomocnicze: modele figur | |
| |„podobne”. Jeśli uczeń wskaże prostokąt, to jego figura|geometrycznych | |
| |zostaje dołożona, jeśli nie – odkłada ją z powrotem na | | |
| |biurko. Zabawa trwa tak długo, aż wszystkie prostokąty | | |
| |zostaną położone na wskazany stół. Następnie podobną | | |
| |zabawę nauczyciel przeprowadza dla kwadratu. | | |
|III. Badanie |Nauczyciel dzieli klasę na grupy 4-osobowe. Każda grupa|Praca w grupach |12 min |
| |dostaje po kilka modeli prostokątów lub kwadratów. |Materiały pomocnicze: modele | |
| |Zadaniem grup jest wyszukanie jak największej ilości |prostokątów i kwadratów, linijki, | |
| |ciekawych własności wskazanych modelów. Swoje |ekierki, karty pracy. | |
| |spostrzeżenia członkowie grup mają zapisać na | | |
| |przygotowanej przez nauczyciela karcie pracy. | | |
|IV. Prezentacja |Wybrany uczeń z każdej grupy prezentuje wyniki prac |Praca z całą klasą. |15 min |
| |swojej grupy. Karty prac uczniowie przywieszają na |Materiały pomocnicze: magnesy, kolorowa| |
| |tablicę. Następnie porównują wyniki swoich spostrzeżeń.|kreda. | |
| |Wspólne wnioski dotyczące własności prostokąta i | | |
| |kwadratu nauczyciel zapisuje obok rysunku wspomnianych | | |
| |figur na tablicy a uczniowie w zeszycie (wnioski | | |
| |dotyczą boków, kątów i przekątnych). | | |
|V. Podsumowanie lekcji |Nauczyciel prosi uczniów o wspólne przeczytanie notatki| |6 min |
| |z tablicy. Następnie ocenia pracę poszczególnych grup. | | |
| |Następnie zadaje i omawia pracę domową. | | |

Karta pracy: PROSTOKĄT

▪ Boki:
1. ..........................................................................................................................................
2. ..........................................................................................................................................

▪ Kąty:
1. ................................................................................................................................................
2. ................................................................................................................................................

▪ Przekątne:
1. ..............................................................................................................................................
2. ..............................................................................................................................................
3. ...............................................................................................................................................

Karta pracy: KWADRAT

▪ Boki:
1. ..........................................................................................................................................
2. ..........................................................................................................................................

▪ Kąty:
1. ................................................................................................................................................
2. ................................................................................................................................................

▪ Przekątne:
1. ..............................................................................................................................................
2. ..............................................................................................................................................
3. ..............................................................................................................................................