Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat lekcji: Równość ułamków
Cel lekcji:
Cele ogólne: a) poznawczy:
- korzystanie z własności liczb;
b) wychowawczy:
- rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania;
- kształcenie umiejętności formułowania myśli i ich wypowiadania;
Po zajęciach uczeń powinien:
a) zapamiętać:
- jak się tworzy ułamki równe;
- jakie działanie liczbowe stosuje się przy skracaniu ułamków;
- jakie działanie liczbowe stosuje się przy rozszerzaniu ułamków;
b) rozumieć:
- pojęcie ułamka jako wyniku podziału na równe części;
- w jaki sposób sprawdza się, czy dwa ułamki są równe;
c) umieć:
- czytać ułamki i ilustrować je;
- wskazać ułamki równe;
- utworzyć ułamki równe;
- rozwiązywać zadania dotyczące równości ułamków.
Plan zajęć:
|Etap |Planowane aktywności |Uwagi metodyczne (forma, metoda, |Planowany czas trwania |
| | |materiały pomocnicze) | |
|I. |1.Przywitanie z uczniami, sprawdzenie obecności, | |5 min |
|Wprowadzenie |sprawdzenie pracy domowej | | |
|II. |Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każda grupa dostaje |Praca grupowa |7 min |
|Powtórzenie wiadomości |kopertę, w której znajdują się ułamki – zadaniem dzieci |Materiały pomocnicze: | |
| |jest uszeregować je w kolejności rosnącej lub malejącej – |kartki z ułamkami | |
| |po prawidłowym uszeregowaniu uczniowie odczytują hasło | | |
| |będące tematem lekcji. Nauczyciel zapisuje je na tablicy i| | |
| |podaje cele lekcji. | | |
|II. |Każda grupa dostaje kolejną kopertę z ilustracjami ułamków|Praca grupowa, doświadczenie |5 min |
|Doświadczenie |– uczniowie mają za zadanie zauważyć, które z podanych |Materiały pomocnicze: kartki | |
| |ułamków są równe i odpowiednio je ustawić. Grupy |ilustrujące odpowiednie ułamki. | |
| |przedstawiają głośno swoje rozwiązania sprawdzając w ten | | |
| |sposób, czy wszyscy wykonali zadanie tak samo. | | |
|III. |Nauczyciel zapisuje na tablicy pary równych ułamków |Praca z całą klasą, dyskusja |15 min |
|Część właściwa lekcji |wskazanych przez uczniów. Zwraca uczniom uwagę na różne |Materiały pomocnicze: | |
| |sposoby opisu tej samej wielkości. Prosi następnie |kolorowa kreda | |
| |uczniów, aby przyjrzeli się licznikom i mianownikom tych | | |
| |ułamków. Gdy uczniowie zauważą, że wystarczy pomnożyć | | |
| |licznik i mianownik pierwszego ułamka przez tę samą liczbę| | |
| |(różną od zera), aby otrzymać drugi ułamek nauczyciel | | |
| |wyjaśnia im, że taką czynność nazywamy rozszerzaniem | | |
| |ułamka. Nauczyciel zapisuje kolorem odpowiednie strzałki | | |
| |przy przykładach, np: | | |
| | | | |
| |[pic] [pic] | | |
| | | | |
| |Gdy uczniowie zauważą, że wystarczy podzielić licznik i | | |
| |mianownik pierwszego ułamka przez tę samą liczbę (różną od| | |
| |zera), aby otrzymać drugi ułamek nauczyciel wyjaśnia im, | | |
| |że taką czynność nazywamy skracaniem ułamka. Nauczyciel | | |
| |zapisuje kolorem odpowiednie strzałki przy przykładach,np:| | |
| | | | |
| |[pic] | | |
| | | | |
| |Nauczyciel prosi następnie uczniów, aby spróbowali | | |
| |wyjaśnić, kiedy dwa ułamki są równe. Gdy uczniowie | | |
| |sformułują odpowiedni wniosek (ułamki są równe wtedy, gdy | | |
| |jeden z nich można skrócić lub rozszerzyć do drugiego) | | |
| |nauczyciel zapisuje go kolorem na tablicy a uczniowie do | | |
| |zeszytu. | | |
|V. |Dla utrwalenia zdobytych pojęć uczniowie ...