Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji: Rozwiązywanie równań o współczynnikach całkowitych
mgr Bernard KuskaLekcja matematyki w klasie VI szkoły podstawowejTemat: Rozwiązywanie równań o współczynnikach całkowitych.Cele lekcjiUczeń:· rozumie pojęcia: wyrażenie algebraiczne, równanie, niewiadoma, rozwiązanie równania, strony równania, równania równoważne.· potrafi wskazać strony równania, zna metody rozwiązań równań· potrafi rozwiązać równanie I stopnia z jedną niewiadomą.Umiejętności rozwijane na zajęciach:· przyswajanie podstawowych pojęć i umiejętności matematycznych,· umiejętności rozwiązywania równań prowadzących do obliczeń,· porządkowanie wyrażeń,· samodzielnego poszukiwania rozwiązań,· świadomego i aktywnego udziału w procesie dydaktycznym.Metody · ćwiczeniowa· naprowadzającaFormy pracy· praca zbiorowa pod kierunkiem nauczyciela i indywidualna Materiały i pomoce wykorzystane na lekcji· kartki z równaniami,· podręcznik, zeszyt ćwiczeńPrzebieg lekcji1. Kontrola i ocena pracy domowej.2. Podanie tematu i celu lekcji.3. Przypomnienie wiadomości potrzebnych do realizacji tematu:- Co to jest równanie?
- Co to jest niewiadoma, rozwiązanie równania?- Jak sprawdzić czy dana liczba spełnia równanie4. Realizacja tematu – przedstawienie metod rozwiązywania równań.
Uczniom zostaje przedstawia metoda rozwiązywania równań.
Np.:
a) x+17 = 30 dążymy do tego, aby po lewej stronie została niewiadomado obu stron równania odejmujemy 17 Sprawdzenie czy 13 spełnia to równanie.Odp: Liczba 13 jest rozwiązaniem równania
b) y–45 = 54 y ma zostać po lewej stronie równaniado obu stron równania dodajemy 45 y –45 +45= 54+45 y = 99 Liczba 99 jest rozwiązaniem równaniac) 2x+5 = 11 od obu stron równania odejmujemy 52x+5–5=11–52x = 6 obie strony równania dzielimy przez liczbę stojącą przy niewiadomej2x:2 = 6:2x = 3 Liczba 3 jest rozwiązaniem równaniad) 44 = 25x-6 strony równania można zamieniać25x-6 = 44 25x–6+6 = 44+6 do obu stron dodajemy 6, bo po lewej stronie ma zostać wyraz z x25x = 50 dzielimy przez liczbę stojącą przez xx = 2
Wnioski Przy rozwiązywaniu równań możemy:-do obu stron równania dodać to samo wyrażenie-od obu stron równania odjąć to samo wyrażenie-obie strony równania pomnożyć przez tę samą liczbę różną od zera-obie strony równania podzielić przez tę samą liczbę różną od zeraRozwiązywanie przykładowych zadań z książki lub zeszytu ćwiczeń.5. Podsumowanie lekcji.Uczniowie wiedzą na czym polega rozwiązanie równania, znają metody, potrafią je omówić, wiedzą jak je stosować. 6. Praca domowa