Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI
TEMAT: Kąty.
KLASA: 4 SP
CELE LEKCJI
A. Cele ogólne – kształcenie umiejętności:
• logicznego argumentowania,
• matematyzowania, tj. schematyzowania i idealizowania rzeczywistości z użyciem pojęć i języka matematyki,
• aktywna i twórcza postawa wobec problemów teoretycznych.
B. Cele specyficzne – kształcenie umiejętności:
• klasyfikowania, definiowania i posługiwania się definicją,
• stosowania podstawowych technik heurystycznych przy rozwiązywaniu zadań, sprawne i skuteczne ich stosowanie do zadań typowych.
C. Cele szczegółowe:
Uczeń zna:
• pojęcie kąta,
• elementy budowy kąta,
• rodzaje kątów: prosty, ostry, rozwarty, półpełny.
Uczeń umie:
• rozróżniać kąty ostre, proste, rozwarte i półpełne,
• kreślić poszczególne rodzaje kątów,
• wskazać, który z dwóch kątów ma większą miarę,
• odtwarzać brakujące części kątów,
• stosować nabyte umiejętności w praktyce.
METODY:
← pogadanka,
← doświadczenie,
← ćwiczenia praktyczne.
FORMY: Praca z całą klasą, praca indywidualna.
ŚRODKI:
• modele kątów wykonane z kolorowych tekturek (ostre, proste i rozwarte),
• kolorowa kreda,
• magnesy do mocowania modeli kątów,
• ekierka i linijka do tablicy,
• podręcznik Matematyka z plusem GWO.
PRZEBIEG LEKCJI:
I. Część wstępna:
- czynności organizacyjne,
- sprawdzenie pracy domowej,
- podanie tematu, zapoznanie uczniów z celami lekcji.
II. Część właściwa:
A. Wprowadzenie pojęcia kąta jako obszaru zawartego między dwiema półprostymi o wspólnym początku, wraz z tymi półprostymi. Zaprezentowanie modeli kąta z tektury.
B. Omówienie oznaczeń kąta (kąt oznaczamy trzema dużymi literami, np. EWA, gdzie półproste WA i WE to ramiona, a punkt W - wierzchołek kąta. Środkowa litera w nazwie kąta zawsze oznacza jego wierzchołek) oraz elementów kąta (wierzchołek, ramiona, wnętrze).
C. Intuicyjne rozumienie miary kąta – położenie na ramionach narysowanego kąta dwóch kredek i ich rozchylanie tworząc inne kąty o tym samym wierzchołku.
D. Porównywanie kątów – rozdanie uczniom kątów z tektury i wspólne ich porównywanie. (uczniowie kolejno podchodzą do tablicy i ustawiają kąty w kolejności od najmniejszego do największego).
E. Prezentacja kątów równych (na modelach z tektury).
F. Wprowadzenie nazw poszczególnych rodzajów kątów z wykorzystaniem modeli kątów (kąt półpełny porównać z kątami rozwartymi). Sporządzenie rysunków poznanych rodzajów kątów na tablicy i w zeszycie.
G. Rozwiązywanie zadań:
• Podręcznik ćwiczenie D str.89 i zadanie 1 str. 89 (ustnie) - ćwiczenie umiejętności rozróżniania poszczególnych rodzajów kątów,
• Zeszyt ćwiczeń str.17 zadanie 3 (praca indywidualna) – rozpoznawanie i oznaczanie kątów ostrych, prostych i rozwartych, zadanie 4 - ćwiczenie umiejętności odtworzenia brakującej części kąta, zadanie 5 – porównywanie kątów.
III. Część podsumowująca:
- Podsumowanie.
Jakie elementy można wskazać w kącie?
Jakie kąty poznaliście?
- Praca domowa.
Zeszyt ćwiczeń str.16,
Podręcznik zadanie 2 str. 89,
zadania dla chętnych - Podręcznik zadanie 3,4 i superzagadka str. 89.