Dodaj publikację
Autor
Karolina Kokot-Wardęga
Data publikacji
2012-10-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
206

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć na temat zwierząt chronionych w Polsce.
 Pobierz (doc, 237,5 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
Temat: Zwierzęta chronione w Polsce.
Data realizacji: 05.10.2012r.
Czas trwania zajęć: 50 min.
Grupa wiekowa: 7-8 lat.
Cel główny: Poznanie zwierząt chronionych w Polsce.
Cele operacyjne: Uczeń:
- pamięta zwierzęta chronione w Polsce;
- odróżnia ssaki od gadów, płazów i ptaków;
- wymienia nazwy zwierząt chronionych w Polsce;
- umie dopasować gatunki zwierząt do odpowiednich gromad;
- potrafi poprawnie napisać gatunki zwierząt;
- wie jak pracować w grupie.
Metod i formy pracy na zajęciach:
- eksponująca(prezentacja multimedialna), rozmowa kierowana, praktyczne działanie;
- praca zbiorowa, praca grupowa, praca indywidualna;
Środki dydaktyczne:
Prezentacja multimedialna pt.: „Zwierzęta chronione w Polsce”, kolorowe kartki A3, zdjęcia zwierząt, kleje, kredki, pisaki ,długopisy, karta pracy.

CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA 5 MIN
Powitanie dzieci i zachęcenie dzieci do wzięcia udziału w zajęciach. Przedstawienie tematu
i celów zajęć. Nauczyciel: Tematem dzisiejszych zajęć są „Zwierzęta chronione w Polsce”. Dowiecie się jakie zwierzęta są chronione w naszym kraju. –przypomnienie, że poznają tylko niektóre gatunki zwierząt chronionych. Zachęcenie wychowanków do odwiedzenia stron internetowych, które przedstawiają wszystkie gatunki chronione np. http://zwierzeta.prv.pl/

CZĘŚĆ REALIZUJĄCA 35 MIN
Włączenie prezentacji multimedialnej pt.: „Zwierzęta chronione w Polsce”, podczas prezentacji dzieci odgadują nazwy zwierząt.
Po prezentacji nauczyciel rozmawia z dziećmi zadając im pytania pomocnicze.
Nauczyciel:
Jakie gatunki zwierząt wystąpiły w prezentacji?
Uczniowie:
Bóbr europejski, Nocek duży, Kret europejski, Foka szara, Jeż europejski, Niedźwiedź brunatny, Zając bielak, Kozica górska, Żubr, Ryś, Wilk, Wydra, Świstak, Wiewiórka,
Żmija zygzakowata, Kumak, Żółw błotny, Jaszczurka zwinka, Bocian, Cietrzew, Kruk Łabędź niemy itp.
Nauczyciel:
Czy pamiętacie na jakie gromady(grupy) zostały podzielone zwierzęta w prezentacji?
Uczniowie:
Ssaki, gady, płazy i ptaki;
Nauczyciel:
Czy wiecie jak poprawnie zapisać nazwy zwierząt np. wiewiórka, żubr, żaba, cietrzew, żmija?
Uczniowie:
Uczniowie pojedynczo podchodzą do tablicy i zapisują poprawnie nazwy zwierząt.
Zabawa ruchowa „Poruszam się tak jak zwierzęta”
Uczniowie wstają z krzesełek i na hasło nauczyciela np. żaba- uczniowie skaczą , bocian- uczniowie udają że lecą itd.
Po zakończeniu zabawy ruchowej następuje podział na trzy grupy. Uczniowie losują kasztany, szyszki i liście. Siadają przy swoich stolikach. Wybierają z pośród siebie lidera. Zadaniem grup jest wykonanie plakatów o zwierzętach chronionych w Polsce. Jedna grupa- ssaki, druga grupa- ptaki, trzecia grupa gady i płazy. Zadaniem lidera jest wybranie odpowiednich zdjęć zwierząt dla swojej grupy. Następnie uczniowie przyklejają zdjęcia
i podpisują odpowiednie nazwy tych zwierząt, a także ozdabiają swój plakat.
Nauczyciel: Obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby pomaga.

CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA 10 MIN
Każda grupa prezentuje swój plakat. Po prezentacji uczniowie otrzymują karty pracy ...