Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program profilaktyczno-edukacyjny„Zdrowie – mój skarb”
Założenia:
Program przeznaczony jest dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej.
Program obejmuje pracę wychowawczo – profilaktyczną – edukacyjną uwzględniającą bezpieczeństwo, higienę i zdrowy styl życia.
Ma na celu zaznajomienie się z problemami i sytuacjami zdrowotnymi oraz sposobami ich rozwiązywania.
Program obejmuje współpracę z lekarzem, higienistką szkolną, policjantem, trenerem sportowym, ratownikiem GOPR.
Cele główne:
Kształtowanie postawy dbania o własne zdrowie, bezpieczeństwo i otaczające środowisko.
Uświadomienie dzieciom związku zdrowia ze stylem życia i ochroną środowiska naturalnego.
Promowanie zdrowego i aktywnego stylu życia uwzględniając czynniki szkodliwe dla zdrowia człowieka.
Cele szczegółowe:
Kształtowanie nawyków higienicznych, zapobieganie infekcjom.
Rozwijanie aktywności ruchowej.
Zachęcanie do wyrobienia nawyków codziennej pielęgnacji ciała i jamy ustnej.
Wskazanie na znaczenie ruchu dla zdrowia.
Uświadomienie wartości odżywczej pokarmów.
Poszerzenie wiadomości na temat bezpiecznego zachowania na drodze, podczas zabaw w kontaktach towarzyskich itp.
Przybliżanie dzieciom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń.
Uświadomienie dzieciom związku prawidłowego odżywiania z zachowaniem zdrowia.
Wskazywanie właściwych form spędzania czasu wolnego.
Wyrabianie odpowiedzialności za własne zachowanie.
Zadania:
Uczenie zdrowego trybu życia.
Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się w każdej sytuacji.
Przekazywanie informacji o szkodliwości używek i innych substancjach szkodliwych dla zdrowia.
Nabywanie przez dzieci umiejętności dbania o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi – rówieśnikami oraz starszymi.
Plan postępowania
Treści i tematyka zajęć
Formy realizacji
Bezpieczeństwo – bezpiecznie czyli jak?
- poznanie i wdrażanie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze (poznanie podstawowych znaków drogowych, nauka prawidłowego przechodzenia przez ulicę, bezpieczne miejsce do zabawy),- uczenie reagowania na zjawiska przemocy,- zachęcanie szukania pomocy u osób dorosłych,
- przestrzeganie przed niebezpieczeństwem grożącym ze strony nieznanych osób,
- umiejętność mówienia „NIE” w sytuacjach grożących lub niepokojących,
- poznanie numerów alarmowych, nie udzielanie informacji osobom obcym, nie branie słodyczy od obcych, wsiadanie do auta z obcym itp.,
- nabywanie umiejętności obrony przed atakiem psa,
- noszenie odblasków, zapinanie pasów w samochodzie,
- bezpieczne zachowanie na wycieczce, w górach (stosowny ubiór do pogody),
- umiejętność wezwania pomocy w sytuacjach trudnych
Przygotowanie makiety – bezpieczne miejsce do zabawy – praca zbiorowa, nauka piosenki Klubu Pancernika.
Identyfikacja problemu higieny osobistej:
- uświadomienie konieczności dbania o higienę ciała, właściwe odżywianie, ruch,
- omówienie zasad higieny osobistej (dbanie o czyste ciało, włosy i paznokcie)
- dbanie o ład i porządek (czystość w sali, porządek w tornistrze, wietrzenie sali, czysty właściwy ubiór itp.),
- pogadanka na temat wpływu słodyczy na rozwój próchnicy, higiena jamy ustnej,
- nauka prawidłowego szczotkowania,
- wdrażanie do systematycznej kontroli dentystycznej,
- poprawne używanie nici stomatologicznej,
- zapoznanie z czynnikami chorobotwórczymi (bakterie, wirusy) i substancje szkodliwe dla zdrowia (nikotyna, alkohol, leki),
- uświadomienie ...