Dodaj publikację
Autor
Magdalena Wrucha
Data publikacji
2012-11-19
Średnia ocena
1,00
Pobrań
238

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program profilaktyczno-edukacyjny "Zdrowie - mój skarb".
 Pobierz (docx, 19,0 KB)

Podgląd treści

Program profilaktyczno-edukacyjny„Zdrowie – mój skarb”

Założenia:

Program przeznaczony jest dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej.

Program obejmuje pracę wychowawczo – profilaktyczną – edukacyjną uwzględniającą bezpieczeństwo, higienę i zdrowy styl życia.

Ma na celu zaznajomienie się z problemami i sytuacjami zdrowotnymi oraz sposobami ich rozwiązywania.

Program obejmuje współpracę z lekarzem, higienistką szkolną, policjantem, trenerem sportowym, ratownikiem GOPR.

Cele główne:

Kształtowanie postawy dbania o własne zdrowie, bezpieczeństwo i otaczające środowisko.

Uświadomienie dzieciom związku zdrowia ze stylem życia i ochroną środowiska naturalnego.

Promowanie zdrowego i aktywnego stylu życia uwzględniając czynniki szkodliwe dla zdrowia człowieka.

Cele szczegółowe:

Kształtowanie nawyków higienicznych, zapobieganie infekcjom.

Rozwijanie aktywności ruchowej.

Zachęcanie do wyrobienia nawyków codziennej pielęgnacji ciała i jamy ustnej.

Wskazanie na znaczenie ruchu dla zdrowia.

Uświadomienie wartości odżywczej pokarmów.

Poszerzenie wiadomości na temat bezpiecznego zachowania na drodze, podczas zabaw w kontaktach towarzyskich itp.

Przybliżanie dzieciom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń.

Uświadomienie dzieciom związku prawidłowego odżywiania z zachowaniem zdrowia.

Wskazywanie właściwych form spędzania czasu wolnego.

Wyrabianie odpowiedzialności za własne zachowanie.

Zadania:

Uczenie zdrowego trybu życia.

Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się w każdej sytuacji.

Przekazywanie informacji o szkodliwości używek i innych substancjach szkodliwych dla zdrowia.

Nabywanie przez dzieci umiejętności dbania o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi – rówieśnikami oraz starszymi.

Plan postępowania

Treści i tematyka zajęć

Formy realizacji

Bezpieczeństwo – bezpiecznie czyli jak?

- poznanie i wdrażanie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze (poznanie podstawowych znaków drogowych, nauka prawidłowego przechodzenia przez ulicę, bezpieczne miejsce do zabawy),- uczenie reagowania na zjawiska przemocy,- zachęcanie szukania pomocy u osób dorosłych,

- przestrzeganie przed niebezpieczeństwem grożącym ze strony nieznanych osób,

- umiejętność mówienia „NIE” w sytuacjach grożących lub niepokojących,

- poznanie numerów alarmowych, nie udzielanie informacji osobom obcym, nie branie słodyczy od obcych, wsiadanie do auta z obcym itp.,

- nabywanie umiejętności obrony przed atakiem psa,

- noszenie odblasków, zapinanie pasów w samochodzie,

- bezpieczne zachowanie na wycieczce, w górach (stosowny ubiór do pogody),

- umiejętność wezwania pomocy w sytuacjach trudnych

Przygotowanie makiety – bezpieczne miejsce do zabawy – praca zbiorowa, nauka piosenki Klubu Pancernika.

Identyfikacja problemu higieny osobistej:

- uświadomienie konieczności dbania o higienę ciała, właściwe odżywianie, ruch,

- omówienie zasad higieny osobistej (dbanie o czyste ciało, włosy i paznokcie)

- dbanie o ład i porządek (czystość w sali, porządek w tornistrze, wietrzenie sali, czysty właściwy ubiór itp.),

- pogadanka na temat wpływu słodyczy na rozwój próchnicy, higiena jamy ustnej,

- nauka prawidłowego szczotkowania,

- wdrażanie do systematycznej kontroli dentystycznej,

- poprawne używanie nici stomatologicznej,

- zapoznanie z czynnikami chorobotwórczymi (bakterie, wirusy) i substancje szkodliwe dla zdrowia (nikotyna, alkohol, leki),

- uświadomienie ...