Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ARKUSZ HOSPITACJI – rok szkolny 2011/2012
Katarzyna M. Va
(Imię i nazwisko nauczyciela) (Klasa)
22.02.2012 r.
(Data) Przedmiot – matematyka
Temat lekcji – Wiem czego nie wiem o ułamkach dziesiętnych.
Główne treści (umiejętności) przedmiotowe z Podstawy Programowej lub programu nauczania realizowane podczas zajęć (proszę określić poziom – podstawowy, czy też ponadpodstawowy):
Uczeń umie zamieniać ułamki dziesiętne na zwykłe (K-P)
Uczeń umie zamieniać ułamki zwykłe na dziesiętne poprzez rozszerzanie lub skracanie (P-R)
Uczeń potrafi stosować ułamki dziesiętne do zamiany jednostek (P)
Uczeń umie pamięciowo i pisemnie dodawać i odejmować ułamki dziesiętne (K-R)
Uczeń umie mnożyć i dzielić ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000, . . . (K-P)
Uczeń umie pamięciowo i pisemnie mnożyć i dzielić ułamki dziesiętne przez liczby naturalne (K-R)
Uczeń umie pamięciowo i pisemnie mnożyć i dzielić ułamki dziesiętne (K-R)
Standardy egzaminacyjne realizowane podczas zajęć:
2.2) a)
3.5) a)
3.9) b)
5.3) d), g)
Przykładowe zadania (ćwiczenia) wykonywane przez uczniów dotyczące realizacji standardów egzaminacyjnych:
2.2 a) - Odpowiadanie na pytania związane z ułamkami dziesiętnymi np.:
Co to jest ułamek dziesiętny? Podaje przykład.
W jaki sposób zamienia się ułamek dziesiętny na zwykły i odwrotnie? Podaje przykład,
W jaki sposób wykonuje się działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie) na ułamkach dziesiętnych? Podaje przykład.
3.5 a), 5.3 d), g) – Uczeń opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego dotyczącego wagi lub pieniędzy np.
- Za 4 zeszyty trzeba zapłacić 15 zł. Ile trzeba zapłacić za 5 takich zeszytów?
Rozw.: 15 : 4 = 3,75
3,75 ∙ 5 = 18,75 zł
- Kosz z jabłkami waży 2,9 kg, a kosz z gruszkami 3,1 kg. Ile kilogramów ważą same kosze, jeśli jabłka ważą 2,24 kg, a gruszki 2,44 kg?
Rozw.: 2,9 – 2,24 = 0,66 kg
3,1 – 2,44 = 0,66 kg
3.9 b) - Sprawdzanie wyników z warunkami zadania.
Cele lekcji:
Cel ogólny:
powtórzenie i ocenienie podstawowych umiejętności i wiadomości o ułamkach dziesiętnych
Cele szczegółowe (operacyjne):
Uczeń potrafi:
porównywać liczby dziesiętne
biegle wykonywać obliczenia rachunkowe
rozwiązywać zadania tekstowe
współdziałać w zespole
pracować na komputerze wykorzystując strony internetowe
Metody nauczania:
Ćwiczeniowa
Pogadanka
Interaktywna
Formy pracy:
Praca w grupach dwuosobowych;
Indywidualna;
Zbiorowa.
Planowane środki dydaktyczne:
Komputer - strona internetowa www.matzoo.pl
Karta pracy ucznia
Zadanie 1.
Połącz działania z odpowiednimi wynikami i odczytaj hasło, uwzględniając tylko prawidłowe połączenia.
C 13,2 + 0,58 + 43
S 0,06 ∙ 2,1
U 0,637 : 0,49
E 18 : 25
S 7 ...