Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji
Imię i nazwisko nauczyciela: ………………………
Przedmiot: matematyka klasa: IV
Data: 16. 01. 2013 r. Czas realizacji: 45 minut
Temat lekcji: Mierzenie odcinków.
Realizacja podstawy programowej:
2. Działania na liczbach naturalnych.
6) porównuje różnicowo i ilorazowo liczby naturalne;
7. Proste i odcinki.
4) mierzy długość odcinka z dokładnością do 1 milimetra;
Cele podstawowe:
Uczeń:
używa ze zrozumieniem jednostek długości
rysuje odcinki o zadanej długości za pomocą linijki
porównuje długości odcinków
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z wykorzystaniem porównywania
różnicowego
Cele ponadpodstawowe:
Uczeń:
przyporządkowuje podane długości wskazanym obiektom, dobierając odpowiednio
jednostkę
rozwiązuje nietypowe zadania
tekstowe z wykorzystaniem porównywania
różnicowego
rozwiązuje nietypowe zadania
tekstowe z wykorzystaniem porównywania
ilorazowego
Metody nauczania:
gra dydaktyczna
pokaz z objaśnieniem
ćwiczenia przedmiotowe
Środki dydaktyczne:
podręcznik „Matematyka z kluczem”, wyd. Nowa Era
zbiór zadań „Matematyka z kluczem”, wyd. Nowa Era
1
zeszyt przedmiotowy
przyrządy geometryczne
centymetr krawiecki
Formy nauczania:
praca w parach
praca indywidualna z podręcznikiem i zeszytem przedmiotowym
Przebieg lekcji:
1. Część wstępna:
sprawdzenie obecności i pracy domowej,
podanie tematu lekcji
przypomnienie jednostek, w jakich mierzymy długości, odległości.
2. Część główna:
Gra na dobry początek:
uczniowie pracują w parach, jeden układa na ławce 2 długopisy lub ołówki.
Drugi mówi, jaka jego zdaniem jest odległość między ich czubkami. Następnie za
pomocą linijki lub centymetra sprawdzamy, o ile centymetrów drugi gracz się
pomylił.
uczniowie pracują w parach, jeden podaje odległość z przedziału 1 – 50 cm.
Drugi gracz ma ułożyć ołówki, aby ich końce znalazły się w danej odległości.
Pokaz z objaśnieniem:
Wymiary niedużych przedmiotów najłatwiej podawać w centymetrach albo
centymetrach i milimetrach. Do mierzenia długości służą linijka.
Nauczyciel pokazuje poprawny sposób mierzenia
i zapisywania długości
odcinków. Prezentuje, jak wykorzystać cyrkiel do porównywania długości
i rysowania odcinków o takich samych długościach.
Ćwiczenia:
1. Proszę narysować kilka różnie położonych odcinków o podobnej długości. Za
pomocą cyrkla porównać ich długości i ponumerować od najkrótszego do
najdłuższego.
2. (zad. 3 str. 14 podr.) Wśród narysowanych odcinków znajdź:
a) najdłuższy
b) najkrótszy
c) dwa odcinki jednakowej długości
d) dwa odcinki prostopadłe
e) dwa odcinki równoległe.
2
W dalszej części lekcji uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania z podręcznika str.
14 – 15, oraz zbioru zadań str. 67. Uczniowie pracują we własnym tempie.
Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, w miarę potrzeby udziela wskazówek.
Zadanie 1. (1/14 podr.) Za pomocą linijki narysuj odcinek o podanej długości.
a) GH = 8 cm
b) IJ = 5 cm
c) TO = 6 cm 5 mm
d) PR = 2 cm 8 mm
e) MA = 3 cm ...