Dodaj publikację
Autor
Beata Nagrodzka
Data publikacji
2013-02-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
91

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Znaczenie wychowawcze kar i nagród.
 Pobierz (doc, 29,0 KB)

Podgląd treści


Znaczenie wychowawcze kar i nagród.

Wiele konfliktów i problemów wychowawczych wynika z tego, że w domu brak jasnych i jednoznacznych zasad. Zanim rodzice zaczną wymagać i egzekwować ,powinni ustalić między sobą podstawowe reguły dotyczące dyscypliny w rodzinie.

Oto kilka przydatnych wskazówek:
*porozmawiajcie o tym jakie zachowania uważacie za niedopuszczalne jakie możecie tolerować , a jakie pochwalacie. Najważniejsze żeby nie było rozbieżności między mama i tatą.-ustalcie ,w jaki sposób chcecie nagradzać pożądane zachowania. Niech Wasz system nagród będzie spójny,
*porozmawiajcie ze sobą o tym jakie konsekwencje powinny ponosić dzieci jeżeli złamią reguły ( np. posprzątanie pokoju, naprawienie strat),
*wspólnie zdecydujecie jakiego rodzaju kar nie będziecie stosować (bicia, szarpania, mówienia „bo przestanę Cię kochać”).
Jeżeli wychowanie ma polegać na uczeniu odróżniania tego co pożądane, od tego co niepożądane, najprostszą metodą są tzw. kary naturalne czyli ponoszenie konsekwencji własnego postępowania (zniszczyłeś zabawkę- to napraw ją, zrobiłeś bałagan- posprzątaj).Dla dziecka taka kara jest bardziej sprawiedliwa i zrozumiała niż zakaz oglądania telewizji, czy klaps za rozlanie wody. Kara ta nie jest zależna od humoru rodziców. Nie godzi w poczucie godności dziczka, nie jest zemstą czy próbą odegrania się na dziecku. Dlaczego więc rodzice tak rzadko stosują ten rodzaj kar? .Może dlatego, że wymagają od dorosłych pewnego wysiłku .Trzeba odłożyć na bok emocje ,powściągliwość złość i skoncentrować się na rzeczywistej szkodzie. Należy wyjaśnić dziecku, jakie skutki wywołało jego zachowanie i pokazać jak mogłoby naprawić szkodę.
Dlaczego nie warto bić dzieci?
• To sprawia ,że obie strony konfliktu czują się podle ( dziecko jest złe, czuje się upokorzone, czasami nienawidzi rodziców .Dorosły ma poczucie winy, albo wyrzuty sumienia),
• To nie uczy niczego dobrego ( dzieci bite wcale nie zachowują się lepiej ,wręcz przeciwnie są agresywne, a potem jak dorośli skłonne do stosowania przemocy)
• Dajemy dziecku zły przykład ( bijąc uczymy je ,że właśnie ten sposób powinno rozwiązywać swoje konflikty),
• To niebezpieczne ( kiedy bijemy dziecko, możemy zrobić mu krzywdę. Istnieje bardzo cienka granica pomiędzy klapsem, a uderzeniem które może być groźne dla zdrowia dziecka. Dorośli biją pod wpływem emocji, łatwo wtedy stracić kontrolę i uderzyć za mocno)
Jeżeli dziecko coś przeskrobie dajmy sobie i jemu czas na ochłonięcie:
*zaprowadź do innego pokoju,
*powiedz jak długo ma tam zostać,
*wytłumacz dlaczego,
*kiedy ochłoniecie –możecie porozmawiać.
Doceniajcie i nagradzajcie dziecko za to ,że przestrzega pewnych zasad. Naszym obowiązkiem jest dojrzeć każdym dziecku to, co w nim jest najlepszego. Warunkiem skutecznego nagradzania jest dobra znajomość dziecka. Nie znając jego upodobań można niedobrą nagrodą nie sprawić ...