Dodaj publikację
Autor
Magdalena Wrucha
Data publikacji
2013-03-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
64

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Problem, który chciałam przedstawić dotyczy trudności wychowawczych grupy chłopców z klasy trzeciej. Wykazują oni zaburzone zachowania, które ujawniają się we wzajemnych relacjach oraz w kontaktach z nauczycielami. Chłopcy są niezdyscyplinowani, lekceważą nakazy i polecenia nauczycieli. Mają problemy z komunikowaniem się z innymi, wyrażaniem emocji, często nie chcą odpowiadać, lekceważą nauczycieli i wychowawców. Używają przemocy słownej i fizycznej wobec kolegów.
 Pobierz (docx, 18,2 KB)

Podgląd treści

Opis i analiza przypadku wychowawczego.

Identyfikacja problemu.

Problem, który chciałam przedstawić dotyczy trudności wychowawczych grupy chłopców z klasy trzeciej. Wykazują oni zaburzone zachowania, które ujawniają się we wzajemnych relacjach oraz w kontaktach z nauczycielami. Chłopcy są niezdyscyplinowani, lekceważą nakazy i polecenia nauczycieli. Mają problemy z komunikowaniem się z innymi, wyrażaniem emocji, często nie chcą odpowiadać, lekceważą nauczycieli i wychowawców. Używają przemocy słownej i fizycznej wobec kolegów.Chłopiec 1 – wychowuje się w rodzinie, w której rodzice nadużywają alkoholu. Często jest świadkiem pijaństwa i awantur w rodzinie. Jego słownictwo jest wulgarne. Demoralizuje inne dzieci prezentując swoją nieadekwatną do wieku wiedzę seksualną w sposób wulgarny i czerpie z tego satysfakcję. Jest prowodyrem w grupie do wszczynania bójek i zaczepek.Chłopiec 2 – wychowuje go ojciec, gdyż matka odeszła i założyła nową rodzinę – chłopiec widzi ją codziennie z młodszym bratem ale matka nie utrzymuje z nim kontaktów – co pogłębia jego tęsknotę i frustrację.Chłopiec 3- wychowuje się w rodzinie gdzie ojczym nadużywa alkoholu, ma starszą siostrę która też sprawia kłopoty wychowawcze i ma problemy z nauką. Matka nie radzi sobie z tą sytuacją.Chłopiec 4- wychowuje się z matką, ma dwóch braci. Matka starsza już kobieta, często choruje i nie radzi sobie z wychowywaniem synów.

Geneza i dynamika zjawiska.

Chłopcy ogólnie nie są lubiani w swojej klasie, wynika to z tego, iż często wyśmiewają swoich kolegów, brzydko do nich mówią, zastraszają ich. Wiele osób w klasie się ich boi (szczególnie dziewczynki). Chcą za wszelką cenę zwrócić na siebie uwagę. Na lekcji przekrzykują innych, dogadują, wyśmiewają wypowiedzi innych dzieci i nie reagują na upomnienia nauczyciela.Prowodyrem takiego zachowania zawsze jest chłopiec 1. To on zaczyna głośno komentować, używa obraźliwych słów, opowiada o scenach erotycznych wzbudzając u swoich kompanów śmiech i akceptację a u reszty grupy zdziwienie i strach. Na przerwach zawsze są nadmiernie ruchliwi, zaczepiają innych. Dzieci próbują unikać „ tych chłopców” i starają się nie wchodzić im w drogę. Zaczepiani, często uciekają narażając się na śmiech i wyzwiska. Jeżeli nie są w stanie nikogo „zaczepić” biją się między sobą. Popisują się, przewracają, przeklinają a upominani zawsze z wielkimi pretensjami tłumaczą, że oni tylko się bawią i to im chyba wolno. Reagują wyzywająco, impulsywnie, odgrywają rolę bohaterów.Z rozmów z rodzicami wynika, iż w domu też mają takie problemy. Dzieci tak samo zachowują się w stosunku do rodzeństwa i rodziców.W rodzinie, gdzie nie ma porozumienia, są awantury, pijaństwo, przemoc, dzieci reagują agresją i nieposłuszeństwem. Brak tutaj ...