Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Klasa III technikum
Dział programu: Statystyka
Konspekt lekcji matematyki
Temat: Prezentacja projektu „KLASOWY OŚRODEK BADAŃ”
Cele ogólne:
▪ Poznanie metod samodzielnego zdobywania wiedzy poprzez działanie
▪ Rozwijanie umiejętnosci współdziałania w grupie
Cele operacyjne:
uczeń
▪ zbiera dane w oparciu o wyniki samodzielnie stwrzonej i przeprowadzonej ankiety
▪ przedstawia dane za pomocą tabel i wykresów
▪ tworzy diagramy w oparciu o program komputerowy
▪ oblicza średnią arytmetyczną, medianę, dominantę oraz odchylenie standardowe otrzymanych zestawów danych
▪ analizuje otrzymane wyniki statystyczne
▪ formułuje wnioski
Metody i formy pracy: praca w grupach, prezentacja multimedialna
Środki dydaktyczne: raport z przebiegu projektu, komputer, rzutnik multimedialny
Przebieg lekcji:
1) Część organizacyjna lekcji.
2) Uczniowie przedstawiają swoje projekty, które przygotowali w czterech grupach.
Tematy i zadania do realizacji poszczególnych grup zostały stworzone przez uczniów.
W załączeniu kontrakt na wykonanie projektu oraz załączniki do kontraktu.
3) Podsumowanie lekcji i ocena pracy uczniów zgodnie z załącznikiem 1 do kontraktu.
KONTRAKT NA WYKONANIE PROJEKTU „Szkolny Ośrodek Badań”
Temat projektu: ........................................................................................................................................ ..................................................................................................................................................................
Data zawarcia kontraktu: .............................................................................................
Kontrakt zawarto pomiędzy nauczycielem matematyki i uczniami:
..........................................................................
..........................................................................
...........................................................................
............................................................................
Na mocy niniejszego kontraktu:
1. Uczniowie przyjmują temat projektu do wykonania w formie pracy w grupach.
2. Szczegółowe zadania uczniów oraz zasady oceniania zawarte są w załącznikach do kontraktu.
3. Uczniowie zobowiązują się do złożenia sprawozdania i zaprezentowania projektu w dniu ...............................................................................................
4. Nauczyciel zobowiązuje się do opieki merytorycznej nad uczniami .
|Podpisy akceptują treść kontraktu: | |
|............................................................................................. | |
|............................................................................................. | |
|............................................................................................. | |
|............................................................................................. | |
|............................................................................................. | |
|(podpisy uczniów) |...............................................|
| |..... |
| |(podpis nauczyciela) |
Załącznik 1 do kontraktu:
Etapy wykonania projektu:
1. Sformułowanie tematu projektu (problemu).
2. Wybór koordynatora zespołu oraz przydział zadań.
3. Stworzenie zestawu pytań (ankieta).
4. Przeprowadzenie badania wśród populacji uczniowskiej.
5. Tabelaryzacja wyników.
6. Stworzenie wykresów obrazujących wyniki badania (kolumnowy i kołowy).
7. Obliczenie średniej arytmetycznej, mediany, dominanty i odchylenia standardowego zestawu danych.
8. Sformułowanie wniosków.
Zasady pracy w grupach:
1. Uczniowie pracują w 4-osobowych lub 5-osobowych grupach.
2. Każda grupa wyznacza swojego koordynatora.
3. Członkowie grupy pracują zgodnie z przydziałem zadań.
4. Grupa prezentuje wyniki projektu na lekcji matematyki.
5. Czas prezentacji projektu do 10 min.
Ocena projektu:
Uczeń otrzymuje dwa punkty za każdą wykonaną czynność:
1. Zrozumienie problemu badawczego.
2. Wyczerpanie tematu projektu.
3. Zaplanowanie pracy w zespole.
4. Ocena członków grupy wydajności pracy w zespole.
5. Opracowanie wyników badania.
6. Wykorzystanie możliwości technologii informacyjnej.
7. Wykonanie raportu z przebiegu projektu.
8. Wspierające zadanie prezentacji multimedialnej.
9. Sposób prezentacji projektu.
10. Zastosowanie wiedzy matematycznej (dane statystyczne).
20 – 18 punktów bardzo dobry
17 – 15 punktów dobry
14 – 11 punktów dostateczny
10 – 8 punktów dopuszczający
Załącznik 2 do kontraktu:
PODZIAŁ ZADAŃ ...