Dodaj publikację
Autor
Aldona Klepacz
Data publikacji
2013-05-06
Średnia ocena
5,00
Pobrań
220

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Analiza rysunku dziecka.
 Pobierz (doc, 59,0 KB)

Podgląd treści


Analiza rysunku dziecka.

Sztuka od dawna wykorzystywana była przez ludzi do wyrażania uczuć, komunikacji z innymi, przekazywania wiedzy o otaczającym świecie.
Rysunek dziecka jest także narzędziem przekazu jego emocji i obrazem rozwoju psychofizycznego. Dla nauczyciela może stanowić ważną informację o uczniu, ponieważ w spontanicznych rysunkach dziecko przedstawia to o czym myśli i marzy.
Dziecięce rysunki możemy podzielić na tematyczne i atematyczne, które dają ogromne możliwości do ekspresji dziecka. Rysowanie na temat zaplanowany lub dowolny jest procedurą diagnostyczną. Ma również walory terapeutyczne, gdyż sposób przeżywania zdarzeń, np. w środowisku rodzinnym czy szkolnym, może zostać zawarty w rysunku i wskazywać w jakim stopniu rysujący uświadamia sobie swoje miejsce w tym środowisku i jaki ma do niego stosunek. Możemy się o tym dowiedzieć analizując rysowane postaci, ich wielkość, wygląd, usytuowanie, a także rodzaj kontaktu między nimi.
Często analiza rysunku dziecka może stanowić jedyną drogę dotarcia do jego problemów. Wymaga to odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Pamiętać należy także, że analiza rysunku jest metodą uzupełniającą w diagnozowaniu problemów dziecka: emocjonalnych czy intelektualnych. Może jednak służyć jako punkt wyjścia do poszukiwania interpretacji i rozwiązań trudnej sytuacji dziecka.

Techniki wykorzystywane w analizie rysunku dzieci:

• "Człowiek w deszczu" - technika ta pozwala określić, jak osoba badana spostrzega sytuację trudną.

• "Człowiek" - jak spostrzega samego siebie.

• "Rysunek rodziny" - ukazuje relacje emocjonalno-społeczne dziecka.

• "Drzewo" - test psychologiczny, określający osobowość dziecka.

Interpretacja płaszczyzny rysunku:

|P | |P |
|R | |R |
|Z |MARZENIA I WYOBRAŹNIA |Z |
|E | |Y |
|S | |S |
|Z | |Z |
|Ł | |Ł |
|O |ŚWIADOMOŚĆ |O |
|Ś | |Ś |
|Ć | |Ć |
| | | |
| | | |
| |LĘK, DEPRESJA, | |
| |ZMECZENIE, NERWICE | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |

Lek na rysunku interpretujemy gdy pojawiają się wolne, białe przestrzenie,
gdy jest mało barwny,
gdy elementy są niewielkie,
nacisk kredki jest słaby.

Treść rysunku

"Człowiek w deszczu" - odpowiada na pytanie:

o czy osoba spostrzega sytuację trudną, konfliktową czy stresogenną;
o jakimi zasobami osobistymi dysponuje, aby radzić sobie w sytuacji trudnej;
o czy ma wsparcie z zewnątrz.

Elementy:
✓ osoba zmoknięta, bez ochrony:

poczucie bezradności, opuszczenia, bycie zależnym od innych, brak motywacji do unikania sytuacji trudnych, niekorzystnych, brak przygotowania do podjęcia działań, gdy zostanie się zdanym na własne siły;

✓ osoba w ubraniu ochronnym lub pod osłoną (parasolem):

oznacza, że dziecko nie czuje się przytłoczone i nie wpada w panikę w obliczu stresu;

✓ osoba miotająca się w panice, bez możliwości ucieczki:

wskazuje na brak umiejętności poradzenia sobie nawet z najmniejszym niepokojem;

✓ połamany lub powyginany parasol mówi o braku całkowitej ochrony i potrzebie wyładowania napięcia i stresu;

✓ gdy pojawia się dom - mówi o ciepłym i bezpiecznym ...