Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Analiza rysunku dziecka.
Sztuka od dawna wykorzystywana była przez ludzi do wyrażania uczuć, komunikacji z innymi, przekazywania wiedzy o otaczającym świecie.
Rysunek dziecka jest także narzędziem przekazu jego emocji i obrazem rozwoju psychofizycznego. Dla nauczyciela może stanowić ważną informację o uczniu, ponieważ w spontanicznych rysunkach dziecko przedstawia to o czym myśli i marzy.
Dziecięce rysunki możemy podzielić na tematyczne i atematyczne, które dają ogromne możliwości do ekspresji dziecka. Rysowanie na temat zaplanowany lub dowolny jest procedurą diagnostyczną. Ma również walory terapeutyczne, gdyż sposób przeżywania zdarzeń, np. w środowisku rodzinnym czy szkolnym, może zostać zawarty w rysunku i wskazywać w jakim stopniu rysujący uświadamia sobie swoje miejsce w tym środowisku i jaki ma do niego stosunek. Możemy się o tym dowiedzieć analizując rysowane postaci, ich wielkość, wygląd, usytuowanie, a także rodzaj kontaktu między nimi.
Często analiza rysunku dziecka może stanowić jedyną drogę dotarcia do jego problemów. Wymaga to odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Pamiętać należy także, że analiza rysunku jest metodą uzupełniającą w diagnozowaniu problemów dziecka: emocjonalnych czy intelektualnych. Może jednak służyć jako punkt wyjścia do poszukiwania interpretacji i rozwiązań trudnej sytuacji dziecka.
Techniki wykorzystywane w analizie rysunku dzieci:
• "Człowiek w deszczu" - technika ta pozwala określić, jak osoba badana spostrzega sytuację trudną.
• "Człowiek" - jak spostrzega samego siebie.
• "Rysunek rodziny" - ukazuje relacje emocjonalno-społeczne dziecka.
• "Drzewo" - test psychologiczny, określający osobowość dziecka.
Interpretacja płaszczyzny rysunku:
|P | |P |
|R | |R |
|Z |MARZENIA I WYOBRAŹNIA |Z |
|E | |Y |
|S | |S |
|Z | |Z |
|Ł | |Ł |
|O |ŚWIADOMOŚĆ |O |
|Ś | |Ś |
|Ć | |Ć |
| | | |
| | | |
| |LĘK, DEPRESJA, | |
| |ZMECZENIE, NERWICE | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
Lek na rysunku interpretujemy gdy pojawiają się wolne, białe przestrzenie,
gdy jest mało barwny,
gdy elementy są niewielkie,
nacisk kredki jest słaby.
Treść rysunku
"Człowiek w deszczu" - odpowiada na pytanie:
o czy osoba spostrzega sytuację trudną, konfliktową czy stresogenną;
o jakimi zasobami osobistymi dysponuje, aby radzić sobie w sytuacji trudnej;
o czy ma wsparcie z zewnątrz.
Elementy:
✓ osoba zmoknięta, bez ochrony:
poczucie bezradności, opuszczenia, bycie zależnym od innych, brak motywacji do unikania sytuacji trudnych, niekorzystnych, brak przygotowania do podjęcia działań, gdy zostanie się zdanym na własne siły;
✓ osoba w ubraniu ochronnym lub pod osłoną (parasolem):
oznacza, że dziecko nie czuje się przytłoczone i nie wpada w panikę w obliczu stresu;
✓ osoba miotająca się w panice, bez możliwości ucieczki:
wskazuje na brak umiejętności poradzenia sobie nawet z najmniejszym niepokojem;
✓ połamany lub powyginany parasol mówi o braku całkowitej ochrony i potrzebie wyładowania napięcia i stresu;
✓ gdy pojawia się dom - mówi o ciepłym i bezpiecznym ...