Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz godziny wychowawczej, biologii, WOS (2 godziny)
Tematyka: ekologia „Nasz ślad na Ziemi”
Poziom: starsze klasy szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoła średnia
Formy pracy: praca w grupach, burza mózgów, analiza tekstu, analiza danych, quiz
Pomoce dydaktyczne: artykuł z „Wiedzy i Życia” wyd. wrzesień 2003 ( 5 kserokopii), kartki, długopisy, ewentualnie kalkulatory
Przebieg zajęć:
Czynności administracyjne (uzupełnianie dziennika).
Zapisanie tematu na tablicy „Nasz ślad na Ziemi”.
Czym zajmuje się ekologia? – burza mózgów (zapisywanie skojarzeń na tablicy).
Część właściwa lekcji:
Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup (np. odliczanie do 5). Każda z nich dostaje kserokopię artykułu z miesięcznika „Wiedza i Życie” (załącznik). Ma 5 minut na zapoznanie się z jego treścią, po czym wybrana osoba krótko go referuje. Następnie przedstawiciele grup omawiają tygodniową dietę z wybranego kraju. Nauczyciel zapisuje na tablicy nazwę państwa i indeks ekologicznej stopy. Uczniowie podkreślają największe różnice w ilości spożywanych produktów.
Część podsumowująca:
Każdy z uczniów rozwiązuje ankietę, zapisuje i podsumowuje na kartce punkty. Chętni uczniowie omawiają swoje wyniki. Nauczyciel wylicza na tablicy średnią stopę ekologiczną klasy. Wspólnie zastanawiamy się, jak możemy żyć bardziej ekologicznie (burza mózgów).
Ewentualnie zadanie domowe: Napisz co możesz robić na co dzień, aby chronić środowisko.
Opracowała: Monika Matusik